Anhörigsamordnare/Samordnare för våld i nära relation

Anhörigsamordnare/Samordnare för våld i nära relation

Arbetsbeskrivning

Habo kommun har antagit den regionala strategin för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor och våld i nära relation 2020-2026 samt arbetar i enlighet med den av regeringen beslutade nationella strategin för anhöriga. Det är med detta som grund som vi vill bygga stödet till anhöriga samt bidra till ökad kunskap kring våld i nära relation och till utsatta grupper i samhället.

ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget inom våld i nära relation
Du kommer arbeta förvaltningsövergripande med särskilt fokus på myndighet och verkställighet/öppenvård. Som samordnare för våld i nära relation arbetar du strategiskt och operativt samt ansvarar för att utveckla och driva frågorna i socialförvaltningen. Uppdraget utgår från rådande lagstiftning samt den nationella strategin Att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor.

Uppdraget som anhörigsamordnare
Ditt huvudsakliga arbetsspår syftar till att förebygga ohälsa, bryta isolering, bidra till avlastning samt synliggöra situationen för anhöriga till någon som är i behov av vård och stöd. Du kommer att erbjuda enskilda samtal, råd och vägledning, leda anhöriggrupper samt planera och genomföra riktat stöd så som föreläsningar. Du har en viktig uppgift i att utifrån den anhöriges situation och behov även lotsa vidare till andra instanser och samverkansparter. Samverkansparter är till exempel Individ- och familjeomsorgen, biståndshandläggare, frivilligsamordnare, seniorträffar, utförarenheter, intresseorganisationer samt hälso- och sjukvård.
Du kommer att ha en viktig roll för att nå ut med information och du kommer att arbeta uppsökande för att nå ut till anhöriga.

För att lyckas med uppdraget krävs att du har en förmåga och vilja att arbeta utifrån aktuell forskning och evidens samt att du är öppen för digitaliseringens möjligheter.

I rollen som samordnare för de båda spåren ingår, förutom ovanstående, bland annat:
• Inventera kunskapsläge, forskning och goda exempel i omvärlden
• Verka för ett kunskapsbaserat och likriktat arbetssätt inom hela förvaltningen
• Vara uppdaterad kring ny lagstiftning och ta fram övergripande riktlinjer
• Utifrån verksamheternas olika behov fungera som stöd till chefer och
medarbetare i att ta fram handlingsplaner, rutiner, anvisningar och handböcker
som ligger i linje med rådande kunskap och lagstiftning
• Bistå med utbildning och kompetensutveckling inom förvaltningen
• Förmedla och sprida information till förvaltningen gällande utbildningar,
föreläsningar, nya lagstiftningar, forskningsrapporter och viktig information på
ämnet
• Sprida information till medborgare om våld i nära relation och hedersrelaterat
våld och förtryck och rätten till stöd och skydd


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan högskoleexamen som vi bedömer som likvärdig. Vi vill även att du har erfarenhet av anhörigstöd, arbete med våld i nära relation eller annan verksamhet inom socialtjänst. Du bör ha tidigare dokumenterad erfarenhet av att arbeta i projekt eller utvecklingsarbete samt en god datorvana. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten. Du bör även ha god kunskap om kommuners och övriga huvudmäns ansvarsområden. För att lyckas med uppdraget gillar du att samverka och se nya möjligheter till utveckling för att främja hälsan hos nämndens målgrupper.

Vi söker dig med god förmåga att skapa goda relationer med såväl anhöriga och deras närstående som kollegor och andra samverkansparter. Frågor om anhörigstöd, anhörigas livssituation och våldets påverkan på människan engagerar dig. Din samarbetsförmåga är god men du arbetar också självständigt mot gemensamt uppsatta mål. Din roll är såväl operativ som strategisk och du måste vara strukturerad i ditt arbete men också vara flexibel när så krävs.

Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete på en mer övergripande nivå inom socialtjänst samt har dokumenterad erfarenhet av att leda samtalsgrupper. Vi ser gärna att du har fördjupningsutbildning inom anhörigstöd, våld, demenssjukdom eller förebyggande arbete.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar.
I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, Personal- och löneenheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan.
Ansökningshandlingar returneras ej.

Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lena Svenningsson
036-442 83 26
Fackliga företrädare når du via växel
036-442 80 00
Betty Svensson
036-442 83 25
Bibbi Åhgren
036-442 83 46
Iréne Hård
036-422 83 33
Ann-Louise Gillek
036-442 83 55
Eva-Lotta Zäther
036-4428461
Johanna Rydberg
036-4428229
Fackliga företrädare nås via vår växel
036-442 80 00
Anetthe Jovanovic Karlsson
036-442 81 41

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Habo kommun, Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 oktober 2022
  • Ansök senast: 13 november 2022

Besöksadress

Jönköpingsvägen 19 Habo
None

Postadress

Box 212
Habo, 56624

Liknande jobb


21 november 2024

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

Kurator till barn- och ungdomspsykiatrin

21 november 2024

21 november 2024