Anhörigstödjare sökes!

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till ett gott anhörigstöd? Vi söker dig som vill ha ett betydelsefullt uppdrag med fokus på att stödja anhöriga i deras roll.

Vi satsar nu på att införa projekttjänster med fokus på hälsofrämjande och personcentrerade insatser där anhörigstödjaren kommer ha en central roll i samverkan och i den fortsatta utvecklingen av samarbetet med andra aktörer.

Tjänsten som anhörigstödjare syftar till att ge anhöriga stöd i sin roll. Vi vill genom detta bidra till minskad belastning både fysisk och psykiskt hos de anhöriga, ge dem en bättre livssituation och därigenom minska risken att de själva drabbas av ohälsa. Vi tror att tjänsten kan bidra till ett ökat anhörigperspektiv som förutom att det ger stöd till närstående också underlättar, ger stöd och avlastar verksamheterna inom förvaltningen.

Som anhörigstödjare kommer du arbeta på Biståndsenheten som består av 11 medarbetare som handlägger ärenden gällande LSS, hemtjänst, vård- och omsorgsboende samt boendestöd. Enheten leds av enhetschef och gruppledare som båda har mångårig erfarenhet av äldreomsorg.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som anhörigstödjare ingår att stötta anhöriga både på grupp och individnivå samt vara en samverkanspart för verksamheterna i anhörigfrågor. Du kommer arbeta med att skapa och bedriva ett sammanhållet och strukturerat anhörigstöd på förvaltningen. Du arbetar uppsökande och förebyggande i syfte att tidigt uppmärksamma anhörigas situation och informera eller erbjuda adekvat stöd och/ eller insatser.

I rollen kommer du:
- Arbeta motiverande och uppsökande för att fånga upp, stötta och vägleda anhöriga i kontakt med kommunen
- Arbeta med långsiktiga, hållbara och förebyggande insatser kopplat till målgruppen både på övergripande nivå och i förhållande till den enskilda
- Ansvara för att skapa en sammanhållen och gemensam bild av arbetet med anhörigstöd inom förvaltningen
- Samverka med övriga verksamhetsområden, aktörer och parter, internt och externt
- Självständigt bedriva omvärldsbevakning för ditt yrkesområde och medverka i förvaltningens utvecklingsarbete.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning och har erfarenhet av socialt arbete. Gärna med inriktning mot äldre eller personer med funktionsnedsättning. Meriterande är utbildning och erfarenhet inom IBIC, verksamhetssystemet Life Care och MI.

Du är bra på att möta människor i olika lägen i livet. Du är modig och bra på att hantera olika situationer som kan uppstå i dessa möten. Du kan också vara flexibel och hitta lösningar med individen i centrum. Andra egenskaper som vi ser är viktiga är att du är ansvarfull, att du kan arbeta självständigt och prioritera och att du är trygg i att fatta beslut.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Har du skyddade personuppgifter? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2023 klicka här:
https://youtu.be/xaWHncAO8jg?si=eM60O_6E8d9pAk4E

Kontaktpersoner på detta företaget

Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen, Kumla kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 augusti 2024
  • Ansök senast: 9 september 2024

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Stadshuset
Kumla, 69280

Liknande jobb


Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

28 november 2024

27 september 2024

27 september 2024

Anhörigkonsulent till förebyggande teamet

Anhörigkonsulent till förebyggande teamet

12 september 2024