OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en anmälningsupptagare/passhandläggare till i Växjö. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
I polisområde Kalmar Kronoberg ingår hela Kalmar län och Kronobergs län. Geografiskt är detta region Syds största polisområde och är också ett av de största i landet. Polisområdet är indelat i fem lokalpolisområden, Västervik, Kalmar, Nybro, Växjö och Ljungby. I lokalpolisområde Växjö ingår Växjö och Alvesta kommuner.
Anställningen är ett vikariat t o m 2021-08-31.
ARBETSUPPGIFTER
Som anmälningsupptagare arbetar du med service till medborgarna och upprättar polisanmälningar som inkommer via personligt besök på polisstationen, förhör med målsäganden, telefonsamtal, skrivelser och e-post. I uppdraget som anmälningsupptagare ingår även att arbeta som receptionist/passhandläggare. Arbetstiden kommer att fördelas mellan de olika arbetsuppgifterna.
Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter kunna individanpassa de första utredningsåtgärderna tillsammans med en förundersökningsledare.
Arbetsuppgifterna som passhandläggare i receptionen innebär att fatta myndighetsbeslut, vilket ställer höga krav på dig beträffande noggrannhet och omdöme. Belastningen kan vara ojämn och stundtals hög vilket medför att beslut kan behöva fattas under tidspress, men med samma goda kvalité. Arbetet som passhandläggare sker i direktkontakt med besökarna.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Ta emot, handlägga och utfärda resehandlingar
• Hantera hittegods
• Anmälningsupptagning
• Tillståndsansökningar
• Viss vapenhantering
Utbildning i RES-systemet inklusive en examination där du måste ha godkänt resultat, kommer att genomföras (passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt id-kort, FAP 530-1 samt förvaltningslagen).
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• godkänd gymnasieutbildning
• goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som i skrift
• van att arbeta med dator i arbetet
• erfarenhet av arbete i reception eller annat serviceyrke, som innefattar personliga möten/kundkontakter.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av arbete i polisens IT-system som RAR, Durtvå centrala system, m.fl.
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom polisen
• juridisk utbildning
• genomförd utbildning i RES och erfarenhet av resehandlingar
• övriga språkkunskaper utöver svenska och engelska
• erfarenhet av handläggning inom statlig verksamhet.
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är flexibel, noggrann och ansvarstagande. Du har förmåga att periodvis arbeta i ett högt tempo med fortsatt hög servicenivå och bibehållen kvalitet. Som polisens ansikte utåt krävs att du är professionell med en öppen och hjälpsam inställning.
Då du kommer att ingå i en relativt liten arbetsgrupp där teamwork är en förutsättning för att verksamheten ska fungera vill vi att du har hög social kompetens med god förmåga att samarbeta.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning som administratör t o m 2021-08-31.
Placeringsort: Växjö
Arbetstid: Vardagar dagtid (flextid).
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör reception, Stöd/Service 2, Lokalpolisområde Växjö.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan eller om du har skyddad identitet, vänder du dig till ansvarig HR-konsult Anne-Lie Holgersson, annelie.holgersson@polisen.se, 0768-711 721.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg
Vill du veta mera om anställningen är du välkomm
Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av
Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51