OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Är du snart nyutexaminerad socionom och vill ha en spännande start på din karriär inom socialtjänsten? Ale kommun söker nu fyra socionomer som vill testa på olika roller inom socialtjänsten under ett så kallat introduktionsår.
Vid anställningens början får du en individuell utvecklingsplan som utgår från dina
tidigare erfarenheter och kompetenser. Du får dessutom extern handledning med fokus på den nya yrkesrollen, svåra möten, etiska dilemman och andra gemensamma teman som är högaktuella när man är ny på jobbet.
Du får en god introduktion med utbildning, till exempel handläggning och dokumentation, grundutbildning i motiverande samtal, Lex Sarah, offentlighet och sekretess samt basutbildning i arbetet med våld i nära relation.
De enheter du kommer att komma i kontakt med är arbetsmarknad- och försörjningsstödsenheten (AMFE), biståndsenheten, barn- och ungdomsenheten (BoU) samt familjehems- och familjerättsenheten (FoF). På varje enhet du introduceras får du en mentor som du kan vända dig till. Mentorerna ingår i en arbetsgrupp tillsammans med enhetschefen och verksamhetsutvecklare för att regelbundet utvärdera hur det går.
Introduktionsåret startar i mitten på augusti, men du kan också välja att påbörja din tjänst med en sommarjobbsplacering redan i juni på en av de enheterna där du senare kommer ha en del av din tjänstgöring.
När introduktionsåret är slut går du går du över till att ha en tillsvidareanställning på en av individ- och familjeomsorgens enheter.
Låter detta intressant? Sök till oss!
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av utredningsarbete enligt SoL och LSS, nationella riktlinjer och övriga styrdokument, uppföljning av insatser med tillhörande beslut samt råd och stöd.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med en rimlig arbetsbelastning och stöd via socialadministratör som avlastar med administrativa uppgifter, vilket skapar goda förutsättningar för ett professionellt och kvalitativt arbete. Socialsekreterarna har också regelbunden metodhandledning, tillgång till en nära arbetsledning, möjlighet till distansarbete, nyttja flextid och friskvårdsbidrag.
Vi söker dig som drivs av att samverka och bygga lösningar tillsammans med den enskilde och utifrån dennes behov. Du har en kreativ förmåga och engageras av utvecklingsarbete. Du värdesätter samverkan med såväl externa som interna parter och har förmågan att se till hela individ- och familjeomsorgens verksamhet som en del i framgångsarbetet. Du har en människosyn som ser potential och utveckling som en möjlighet hos människor vi möter och ser delaktighet hos den enskilde som en självklarhet i arbetet vi utför.
KVALIFIKATIONER
- Vi söker dig som är utbildad socionom eller blir det inom kort.
- Du behärskar till fullo svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i gällande lagstiftning inom området.
- Du har god förmåga att kunna arbeta både självständigt och i grupp.
- Du har en god förmåga att kunna samarbeta såväl internt som externt.
ÖVRIGT
Vi kommer att ha intervjuer löpande under rekryteringstiden.
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Walterson, enhetschef
0737-73 11 79
Ann-Marie Andreae, 1:e socialsekreterare
0704-32 07 31
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Irene Blomqvist, verksamhetschef, IFO
0303-37 11 11
Anna Petersson, rekryteringskonsult på PS Partne
0761-71 76 45
Sven Boge, tf enhetschef
0303-37 12 30
Ann-Kristin Forslund, biståndschef
0303-33 04 21
Helena Nyman, biståndshandläggare
0303-33 03 81
Anne-Marie Blixt, enhetschef
0737-73 11 79
Camilla Båstedt, 1:e socialsekreterare
0303-33 07 31