OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med biobanksfrågor i Region Jämtland Härjedalen?
Biobanksfrågorna styrs av biobankslagen vilken kommer att ändras från 1 juli 2023. Region Jämtland Härjedalen söker nu en administrativ handläggare som tillsammans med biobankssamordnaren ska implementera den nya biobankslagen, vilket kräver lokala anpassningar, liksom införandet av svenskt biobanksregister. Vi söker dig som är lösningsfokuserad och strukturerad samt har ett intresse för att utveckla biobanksarbetet i regionen. Placering inom Laboratoriemedicin.
ARBETSUPPGIFTER
Biobankshandläggaren kommer ansvara för den administrativa hanteringen av biobanken i regionen i nära samarbete med regionens biobanksansvarig, biobankssamordnare samt medarbetare från område Diagnostik och teknik. Tillsammans med dessa kommer du att strukturera regionens biobanksarbete för att kunna införa den nya biobankslagen från 1 juli 2023, samt införande av svenskt biobanksregister. Detta arbete innebär att etablera verksamhetsrutiner och riktlinjer samt informera i verksamheten. Arbetet innebär att säkerställa att regionens verksamhet i biobanksfrågor sker i enlighet med gällande lagstiftning och regelverk.
Specifika arbetsuppgifter inkluderar bland annat:
• förbereda för implementering av tillämpliga nationella riktlinjer som berör biobanksområdet
• Medverka i lokala, sjukvårdsregionala och nationella arbetsgrupper inom biobanksområdet
• Genomföra interna utbildningsinsatser i biobanksfrågor i samverkan med biobankssamordnaren
• Samarbeta med kvalitetsansvarig på laboratoriemedicin i gemensamma frågor
• Administrera samtyckesärenden enligt biobankslagen
• Arbeta i Svenska biobanksregistret (SBR), registrering av data samt utbildning av användare i sjukvårdsregionen
• Ansvara för kommunikation gällande biobanksfrågor
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård, eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Vi söker dig med gedigen erfarenhet av att arbeta som administratör och som har vana från att arbeta med administrativ handläggning och koordinering. Du har goda kunskaper i Office-paketet och webbaserade verktyg som hanterar inmatning av data och producerar/rapporterar utdata. Tidigare arbete av kliniska prövningar, biobanksarbete, laboratorieverksamhet och kvalitetssystem är mycket meriterande.
Du tar ett stort ansvar för ditt eget arbete, är noggrann, flexibel och drivande. Du har god samarbetsförmåga samt är bra på att etablera och behålla relationer.
I urvalsprocessen kommer stor vikt att fästas vid dina personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vill du veta mer om jobbet är du varmt välkommen att höra av dig.
Vi ser fram emot att få din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.