OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stiftelsen Skansen är en unik plats som välkomnar nära 1,5 miljon gäster från hela världen. En plats för att uppleva natur och kultur – nu, då och i framtiden. Skansens medarbetare har gästen i fokus och tillsammans tar vi sikte på att bidra till ett hållbart samhälle.
Nu söker vi dig som vill ha en nyckelroll med ansvar för att driva, strukturera och vidareutveckla Skansens digitala närvaro, både på egna och andras plattformar. Du ingår i Marknads- och kommunikationsavdelningen och rapporterar till Enhetschefen för Marknad.
Om Marknads- och kommunikationsavdelningen
Skansen är i en spännande utvecklingsprocess, och rekryterar flera centrala positioner inom olika avdelningar. På Marknads- och kommunikationsavdelningen arbetar vi gemensamt med att kommunicera och driva utvecklingen av Skansens verksamhet för djur, natur, kultur, evenemang, traditioner och högtider. Tillsammans verkar vi för att stärka varumärket och erbjudandet till våra gäster, digitalt såväl som på plats på Skansen.
Inom avdelningen ryms enheterna för ”Försäljning & Samarbeten”, ”Butiker & Marknader” samt ”Marknad” och tillsammans är vi ca 20 tillsvidareanställda kollegor. Marknadsenheten sitter i lokaler innanför Skansens huvudentré på Djurgården i Stockholm.
Ditt uppdrag
I rollen som Ansvarig digitalt arbetar du strategiskt och operativt med att nå ut med Skansens erbjudande till gäst. Du jobbar tillsammans med övriga kollegor på enheten och deltar i det dagliga redaktionella arbetet. Du kommer att:
• Ansvara för framtagning av digital strategi och löpande analys; verkställa, planera och följa upp
• Ansvara för utveckling av Skansens digitala ekosystem – hemsida, undersajter, e-handel, sociala medier och intranät
• Ansvara för sociala medie-strategi och analys, liksom säkerställa att content och digital annonsering tas fram i linje med satta mål. Du samordnar och planerar Skansens sociala mediejour.
• Säkerställa att digitala kampanjer samordnas med övrig marknadsföring och kommunikation
• Vara beställare av externa digitala tjänster
• Samarbeta med flertalet interna intressenter
• Omvärldsbevaka och omsätta visionära idéer till praktik för att driva ditt uppdrag framåt
Vi tror att du som söker har:
• Relevant universitetsutbildning eller motsvarande inom exempelvis digital marknadsföring, försäljning och kommunikation
• Minst 5 års erfarenhet av att ha arbetat strategiskt och operativt med webb, digital marknadsföring och sociala medier
• God kompetens i att använda webbanalys och försäljningsdata för att driva beslut, identifiera förbättringsmöjligheter och realisera dessa genom förändringar i såväl struktur, content och annonsering
• Erfarenhet från e-handel
• Mycket god skribent på svenska och engelska
• Hög flexibilitet och ett lösningsorienterat förhållningssätt i relation till omvärlden och verksamhetens behov
• Det är meriterande om du har erfarenhet från att arbeta med digitala strategier och varit operativ inom fler konsumentinriktade branscher
För att trivas i rollen tror vi att du är en nyfiken, positiv och relationsorienterad person som bidrar till ett gott arbetsklimat. Att ta eget ansvar och självständigt leverera på uppsatta mål är en självklarhet för dig. Du är trygg i att kommunikation indirekt eller direkt ska driva intäkter för att finansiera Skansens verksamhet.
Anställning
Tillsvidareanställning, heltid, som inleds med sex månaders provanställning. Skansen tillämpar individuell lönesättning.
Kontaktpersoner
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Lisa Larsson. lisa.larsson@skansen.se
Ansökan
Urval och intervjuer sker löpande. Varmt välkommen att registrera din ansökan med CV och personligt brev redan idag, dock senast den 2 januari 2022.
Skansen värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, kultur och livserfarenhet till tjänsten.
Fackliga representanter:
Saco-S: Boel Recén, boel.recen@skansen.se, ST: Birgitta Jansson, birgitta.jansson@skansen.se, Seko: Mikko Svensson, 070-991 30 18