OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetar du med fysisk säkerhet och vill bidra till ett systematiskt säkerhetsarbete i en samhällsviktig verksamhet? Då kan det vara dig vi söker till Socialstyrelsens Säkerhetsfunktion.
Om tjänsten
En central del av ditt arbete är att fånga upp behov och ge råd och stöd kring säkerhetsåtgärder till myndighetens verksamheter. I rollen ingår även att planera och verkställa genomförandet av prioriterade åtgärder. Ditt arbete sker i samarbete med myndighetens Säkerhetsfunktion, som består av specialister inom olika områden såsom it- och informationssäkerhet, personalsäkerhet och andra säkerhets- och säkerhetsskyddsområden. Tillsammans arbetar ni med myndighetsövergripande säkerhetsfrågor men är placerade på olika enheter inom avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service. I säkerhetsskyddsfrågor rapporterar du till säkerhetsskyddschefen som även är chef för avdelningen.
Ett av dina ansvarsområden är myndighetens säkerhetssystem för inpassering, larm samt kameraövervakning. Dessutom ansvarar du för myndighetens avtal kopplade till fysisk säkerhet, exempelvis inpassering, bevakning och reservkraft samt att ta fram kravspecifikationer vid upphandling av dessa. Du företräder myndigheten i dialogen med myndighetens hyresvärd.
Du bidrar även med dina kunskaper så att rätt krav ställs på säkerheten i myndighetens övriga upphandlingar, exempelvis i säkerhetsskyddade upphandlingar, samt medverkar vid uppföljning av sådana upphandlade avtal.
Du arbetar med myndighetens styrande och vägledande dokument på området, även utredningar samt framtagande av beslutsunderlag ingår i arbetet. Du ser omvärldsbevakning som en naturlig del av ditt arbete och är väl förtrogen med de regelverk som myndigheten behöver förhålla sig till inom området fysisk säkerhet.
Rollen passar dig som vill arbeta på såväl strategisk som operativ nivå. Du uppskattar att vara del av ett team som arbetar tvärfunktionellt med myndighetens säkerhetsfrågor. Du förväntas agera proaktivt i syfte att skapa lösningar som håller över tid. Eftersom rollen är ny ges du stora möjligheter att påverka och utveckla exempelvis arbetssätt och metoder inom ditt område.
Om dig
Som person är du affärsmässig, har integritet och ett högt säkerhetsmedvetande. Du arbetar strukturerat och tar ansvar för dina uppgifter. Dina arbetsuppgifter innebär många kontaktytor internt. Via din goda kommunikativa förmåga skapar du förståelse och gehör för säkerhetsfrågorna. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
• relevant högskoleutbildning inom till exempel säkerhets-, fastighets- eller teknikområdet alternativt annan motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig
• minst tre års aktuell erfarenhet av brett systematiskt arbete med fysisk säkerhet kopplat till lokaler, exempelvis skalskydd, övervakningskameror samt larmsystem
• erfarenhet av dialog med leverantörer och hantering av avtal inom säkerhetsområdet
• kunskap om de regelverk en myndighet behöver förhålla sig till inom området fysisk säkerhet
• en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet från arbete i liknande verksamhet inom offentlig sektor, i synnerhet erfarenhet av säkerhetsarbete i samhällsviktig verksamhet
• har erfarenhet av att identifiera behov och arbeta fram krav inom säkerhetsområdet inför upphandling av avtal
• har viss kunskap inom angränsande områden såsom informationssäkerhet, säkerhetsprövning och säkerhetsskyddad upphandling
• har certifieringar eller utbildningar inom kompetensområdet fysisk säkerhet eller andra dokumenterade specialistutbildningar inom området.
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid, med provanställning i sex månader. Din tjänstetitel blir utredare med placering på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service i Stockholm.
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2023. Du behöver inte bifoga något personligt brev, men vi vill att du svarar på våra urvalsfrågor.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Maria Ek. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom
samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för
att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055