OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetar du med fysisk säkerhet och vill bidra till ett systematiskt säkerhetsarbete i en samhällsviktig verksamhet? Då kan det vara dig vi söker till Socialstyrelsens Säkerhetsfunktion.
Om tjänsten
En central del av ditt arbete är att fånga upp behov och ge råd och stöd kring säkerhetsåtgärder till myndighetens verksamheter. I rollen ingår även att planera och verkställa genomförandet av prioriterade åtgärder. Ditt arbete sker i samarbete med myndighetens Säkerhetsfunktion, som består av specialister inom olika områden såsom it- och informationssäkerhet, personalsäkerhet och andra säkerhets- och säkerhetsskyddsområden. Tillsammans arbetar ni med myndighetsövergripande säkerhetsfrågor men är placerade på olika enheter inom avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service. I säkerhetsskyddsfrågor rapporterar du till säkerhetsskyddschefen som även är chef för avdelningen.
Ett av dina ansvarsområden är myndighetens säkerhetssystem för inpassering, larm samt kameraövervakning. Dessutom ansvarar du för myndighetens avtal kopplade till fysisk säkerhet, exempelvis inpassering, bevakning och reservkraft samt att ta fram kravspecifikationer vid upphandling av dessa. Du företräder myndigheten i dialogen med myndighetens hyresvärd.
Du bidrar även med dina kunskaper så att rätt krav ställs på säkerheten i myndighetens övriga upphandlingar, exempelvis i säkerhetsskyddade upphandlingar, samt medverkar vid uppföljning av sådana upphandlade avtal.
Du arbetar med myndighetens styrande och vägledande dokument på området, även utredningar samt framtagande av beslutsunderlag ingår i arbetet. Du ser omvärldsbevakning som en naturlig del av ditt arbete och är väl förtrogen med de regelverk som myndigheten behöver förhålla sig till inom området fysisk säkerhet.
Rollen passar dig som vill arbeta på såväl strategisk som operativ nivå. Du uppskattar att vara del av ett team som arbetar tvärfunktionellt med myndighetens säkerhetsfrågor. Du förväntas agera proaktivt i syfte att skapa lösningar som håller över tid. Eftersom rollen är ny ges du stora möjligheter att påverka och utveckla exempelvis arbetssätt och metoder inom ditt område.
Om dig
Som person är du affärsmässig, har integritet och ett högt säkerhetsmedvetande. Du arbetar strukturerat och tar ansvar för dina uppgifter. Dina arbetsuppgifter innebär många kontaktytor internt. Via din goda kommunikativa förmåga skapar du förståelse och gehör för säkerhetsfrågorna. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har
• minst tre års aktuell erfarenhet av relevant brett systematiskt arbete med fysisk säkerhet på strategisk och operativ nivå, kopplat till lokaler
• erfarenhet av dialog med leverantörer och hantering av avtal inom säkerhetsområdet
• kunskap om de regelverk en myndighet behöver förhålla sig till inom området fysisk säkerhet
• en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet från arbete i liknande verksamhet inom offentlig sektor, i synnerhet erfarenhet av säkerhetsarbete i samhällsviktig verksamhet
• erfarenhet av att identifiera behov och arbeta fram krav inom säkerhetsområdet inför upphandling av avtal
• viss kunskap inom angränsande områden såsom informationssäkerhet, säkerhetsprövning och säkerhetsskyddad upphandling
• certifieringar eller utbildningar inom kompetensområdet fysisk säkerhet eller andra dokumenterade specialistutbildningar inom området.
• relevant högskoleutbildning inom till exempel säkerhets-, fastighets- eller teknikområdet alternativt annan motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid, med provanställning i sex månader. Din tjänstetitel blir utredare med placering på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service i Stockholm.
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte skicka ett personligt brev.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Maria Ek på maria.ek@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman på emily.wadman@socialstyrelsen.se. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.
Välkommen med din ansökan senast den 13 september 2023
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055