OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Enwell brinner vi för att skapa en hållbar framtid för kommande generationer
Vi befinner oss just nu på en spännande förändringsresa, där vi genom ett högt engagemang från kollegor och en entreprenöriell företagskultur vill konsolidera och professionalisera marknaden för hållbara energilösningar för villa- och fastighetsmarknaden.
På denna tillväxtresa behöver vi vidareutveckla Enwell med nya medarbetare som vill vara med och bygga ett marknadsledande bolag.
Vi söker nu en driven och kompetent person till rollen som Ansvarig för Inköp & Logistik.
Bakgrund:
Enwell står inför snabb förändring då bolaget integreras, växer och utvecklas parallellt. Den operativa vardagen att möta kunders kvalitetskrav i installation och servicearbetet skall kombineras med att säkra de koncernövergripande leverantörsavtalen samt stärka inköpsprocesserna.
Inköp & Logistik är ett av de områden där Enwell har stor utvecklingspotential. Genom att förvalta, upprätta nya samt konsolidera redan befintliga avtal inom hela organisationen kunna erbjuda de bästa paketeringslösningarna för våra kunder.
Som Ansvarig för inköp och logistik på Enwell har man ansvar för samtliga leverantörer & befintliga avtal, upphandlingar och inköpsstrategier. Man ska driva, strukturera och effektivisera inköpsarbetet på ett professionellt & affärsmässigt sätt.
Vi ser även en stor utvecklingspotential i att utveckla och effektivisera våra befintliga logistikprocesser och lager. Vi ser det som en självklarhet att detta ska automatiseras och digitaliseras inom en snar framtid.
Som pricken över i:et ser vi att vår kommande ‘Ansvarig för inköp och logistik’ är både en förvaltare och en entreprenör, som både kan underhålla befintliga affärer och skapa långsiktiga relationer samt hitta nya affärsmöjligheter på ett effektivt, innovativt och lönsamt sätt.
Roll
För att möta ovanstående krav skapas funktionen Ansvarig för inköp och logistik. Denna funktion kommer att ansvara för:
• Förhandling/upphandling med leverantörer
• Konsolidering av leverantörer & avtal
• Effektivisering av inköp & logistik
• Avtalsskrivning med leverantörer
• Ansvara för att utveckla nyckeltal, mäta och följa upp framsteg i arbetet med de strategiska samarbetsparterna
• Leda arbetet med samarbetspartners i tidiga skeden genom att koordinera alla inköpsaktiviteter som innefattas för att fatta beslut kring inköp, vilka sammantaget ger kvalitet, tillförlitliga priser samt bidrar till att strategiskt stärka värdeskapande relationer
• Ansvara för redovisning av utfall av arbetet med samarbetsparterna inom de strategiska kategorierna
• Ansvara för att processen säkerställs genom att arbeta fram ramar, rutiner och mallar, samt säkerställa att dessa fortlöpande underhålls och revideras i takt med utvecklingen av inköpsfunktionen/bolaget
• Sourcing av nya leverantörer
• Bidra till att utveckla organisationen internt genom spridning av erfarenheter från arbetet med samarbetsparterna
Krav och förväntningar
Enwells centrala organisation följer principen om få men seniora personer. I detta ligger en förväntan på att individen förmår:
• Relevant utbildning inom inköp, ekonomi eller teknik
• Minst 5 års arbetslivserfarenhet av inköpsarbete
• Erfarenhet av förhandling/upphandling samt upprättande av avtal
• Goda kunskaper i Excel
• Behärskar obehindrat svenska och engelska i tal och skrift
• För att passa i rollen bör du vara analytisk, strategisk och handlingskraftig
• Med omsorg välja och prioritera områden av strategisk nytta (betydelse och timing) för koncernen
• Driva prioriterade områden självständigt
• Balansera initiativ från linjeorganisationens enheter med de initiativ som ger störst finansiell nytta för Enwell men som kräver något mer att genomföra
• Utvärdera behov av lokala, harmoniserade och standardiserade lösningar för hela koncernen
• En ”can do” mentalitet och hög grad av eget driv och energi
• Förmåga att slutföra påbörjade initiativ
• God känsla för balansen mellan krav och stöd
Det är positivt om du har erfarenhet av att konsolidera, professionalisera en koncern, vilken ska förstås som flera utspridda enheter med delvis olika kultur och system.
Personliga egenskaper
Du trivs med att arbeta i en organisation i förändring, där det händer mycket. Du vill vara med och bygga upp ett starkt bolag och kan hantera en roll som innebär såväl strategiska frågor som operativa arbetsuppgifter. Att kunna driva frågor självständigt är ett måste.
Om oss
Bolagsgruppen ENWELL är idag ett av Sveriges ledande företag med fokus på hållbara energilösningar för svenska småhus och villamarknaden. Företaget bildades 2013 genom att ett antal dotterbolag köptes upp av ENWELL.
Våren 2017 inleddes ett samarbete med Vattenfall avseende värmepumpinstallationer till privatkunder. Vattenfall klev även in som delägare (35 %) i bolagsgruppen. Under 2019 blev Vattenfall majoritetsägare. Koncernen består idag av ca 170 anställda, från Skåne till norra dalarna och omsätter ca 400 Mkr.
Läs gärna mer om oss på vår hemsida:
https://enwell.se/
Övrig information
Vid frågor gällande tjänsten hör av dig till: VD Martin Reinholdsson, tfn 070-5396792.
Placeringsort: Stockholm eller någon av våra huvudorter.
Välkommen med din ansökan senast den 17 oktober 2021. Urval och intervjuer sker löpande.
Vi ser fram emot din ansökan!
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.