Ansvarig för kund-EDI till Dahl

Ansvarig för kund-EDI till Dahl

Arbetsbeskrivning

Om företaget:

Dahl är ett handelsbolag vilket innebär att inköp, försäljning och logistik är vår kärnverksamhet. Vi ägs av den franska industrikoncernen Saint-Gobain och har över 100 års branscherfarenhet inom VVS. Vår vision är att vara den ledande värdeskaparen i branschen.

På Dahl drivs vi av att skapa värde för våra kunder, vi är marknadsledande och strävar efter att alltid göra allt lite bättre och att ge våra kunder det lilla extra. På Dahl är vi 1 200 engagerade medarbetare runt om i landet, från Ystad i söder till Kiruna i norr. Var och en och tillsammans strävar vi efter att upplevas som tillgängliga, tillförlitliga och kompetenta.

Dahl ingår i organisationen SGDS (Saint Gobain Distribution Sweden), som även består av bolagen Bevego, Kakelspecialisten, Konradssons Kakel samt Optimera.

Läs mer på  (http://www.dahl.se/) www.dahl.se (http://www.dahl.se).

Dahl söker en Ansvarig Kund-EDI till Dahls huvudkontor i Bromma. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning.

Att arbeta på SGDS och Dahl innebär variation och möjlighet till att få vara en del av det stora bolagets trygghet och stabilitet samtidigt som du upplever effektiviteten och entreprenörsandan av det lilla bolaget. Dahl är med sina återkommande utmärkelser av ”Årets karriärföretag” en attraktiv arbetsplats för över 1200 medarbetare över hela landet.

Om rollen

E-handeln inom Dahl har vuxit kraftigt de senaste åren och utgör nu en stor del av totalförsäljningen. Den digitala affären består av dahl.se med över 67 000 artiklar, Scanna & Handla app för butik och EDI.

Dahl står inför en spännande utvecklingsfas inom digitala affärer och söker nu därför en Kund EDI-ansvarig. Som ansvarig för denna del av verksamheten har du en central roll i bolagets utveckling. Du kommer att arbeta serviceinriktat med kund/sälj och samtidigt ansvar för utvecklingen av EDI-lösningar och elektronisk kommunikation (APIer) i nära samarbete med Dahls sälj- och IT-avdelning.

Rollen kommer även innefatta applikationsägarskap för ny prisfilsapplikation (under utveckling). Här kommer du ansvara för att appen svarar mot de kundkrav som föreligger i att skapa prisfiler för kundunika sortiment. Detta projekt kommer till en början utgöra en stor del av rollen men i takt med att projektet slutförs övergår arbetet till förvaltarläge och kommer då utgöra en betydligt mindre del av tjänsten.

Du kommer i din roll som Kund EDI-ansvarig vara bryggan mellan kund, säljavdelningen och IT-avdelningen och ha en viktig roll i att kommunikationen går fram och tolkas på rätt sätt. Vidare kommer du att agera kravställare gentemot IT för utvecklingsprojekt.

Som EDI-ansvarig rapporterar du till Chef för Digitala Affärer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Stöd och utbildning till säljavdelningen i både kundärenden (nyupplägg & ändringar) och i en konsultativ roll direkt mot kund. Du kommer att arbeta i nära kontakt med kunder, sälj- och marknadsavdelningen för att fånga upp önskemål och behov.
- Omvärldsanalys med fokus på trender och möjligheter för EDI samt även annan elektronisk kommunikation mot kund, ex APIer.
- Årligen ta fram och utveckla strategin för Kund-EDI & APIer och förankra den hos chef och ledning.
- Funktionell kravställning och övergripande projektledning. Nära samarbete med IT-avdelningen (som står för den tekniska projektledningen) och konsulter.
- Applikationsägare för vår nya prisfilsapplikation - kravinsamling, kravspecifikationsarbete samt säkerställande av leverans tillsammans med IT-avdelningen.


Din profil:

Vi söker dig som har jobbat med EDI alternativt haft applikationsägarskap i några år och nu vill ta nästa steg i karriären. Du är van vid att och trivs med att jobba serviceinriktat med många olika kontaktytor. Vidare har du ett support-tänk och är operativt lagd, samtidigt som du har en god analytisk förmåga. Du har ett affärsmässigt förhållningssätt och drivs av att överträffa resultatmål. Du har även erfarenhet av agil utveckling. Du trivs med att arbeta självständigt och driva egna projekt. Krav för tjänsten är att du både skriver och talar flytande på svenska och engelska. Meriterande för tjänsten är universitetsutbildning inom systemvetenskap eller annan teknisk utbildning samt erfarenhet av projektledarskap.

Varför arbeta hos oss?

Vi vill att samtliga medarbetare ska trivas, må bra och ha kul på jobbet. Vi har en stark tro på att våra medarbetare är avgörande i vår framgång och vi är måna om att samtliga medarbetare ska kunna växa och göra karriär hos oss.

Några av våra förmåner är Rikskortet, regelbundna hälsokontroller, rabatter i våra butiker samt även rabatter på träningskort, glasögon och linser.

Vill du veta mer?

I denna rekryteringsprocess samarbetar Dahl med rekryteringsföretaget Clevry. För denna rekrytering tillämpas löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum som är den 20 juni.

Har du några frågor om tjänsten eller processen, vänligen kontakta ansvarig rekryterare Johan Ljungberg på telefonnummer +46 70 417 69 44.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Clevry
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juni 2021
  • Ansök senast: 20 juni 2021

Liknande jobb


IT-samordnare

25 november 2024

Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024

Informationssäkerhetssamordnare

20 november 2024