Ansvarig för riskhanteringsfunktionen

Ansvarig för riskhanteringsfunktionen

Arbetsbeskrivning

Riskhanteringsfunktionen är en central funktion med uppgift att övervaka och analysera utvecklingen av bolagets risker samt ge stöd och råd till verksamheten, vår vd och styrelse i riskhanteringsfrågor. Riskhanteringsfunktionen är organisatorisk direkt underställd vd.
Som ansvarig för Riskhanteringsfunktionen arbetar du självständigt och utgöra ett stöd för VD, företagsledning och operativa funktioner att fullgöra sitt ansvar att bedriva verksamheten med god riskhantering. Du koordinerar samtliga aktiviteter som är kopplade till riskhantering samt löpande bedömer, validerar och dokumenterar aktiviteternas effektivitet. Rollen innebär arbete inom en rad olika riskområden med så väl kvalitativa och kvantitativa uppgifter och omfattar övergripande:
Att identifiera, mäta, övervaka de risker som verksamheten är förknippad med.
Att implementera, övervaka och kontrollera internt fastställda regler avseende riskhantering och internkontroll.
Att tillsammans med verksamheten genomföra riskanalyser på processer eller i samband med verksamhetsförändringar
Att ge råd och stöd till affärsverksamheten i frågor rörande riskhantering.
Att löpande analysera och rapportera bolagets risker till VD och styrelse och dess utskott.
Att löpande analysera och övervaka bolagets kapitalkrav.
Att delta i bolagets interna risk och kapitalutvärderingsprocess.
Att delta aktivt i bolagets kvantitativa och kvalitativa rapporteringar till Finansinspektionen.
Att utbilda verksamheten, ledning och styrelse i riskrelaterade frågor och regelverk.

Rollen innebär ett nära samarbete med försäkringsverksamheten, kapitalförvaltningen och ekonomifunktionen samt även deltagande i olika projekt med syfte att stödja verksamheten i riskhanteringsfrågor. Samtidigt ska du fungera som en oberoende andra linjens funktion som är direkt underställd vd.
Kvalifikationer
Rollen som ansvarig för Riskhanteringsfunktionen kräver goda kunskaper, riskbaserad styrning med utgångspunkt från Solvens 2-regelverket och dess risker som till exempel försäkringsrisk, marknadsrisk samt operativa risker. Vi söker därför dig som har relevant akademisk utbildning och flerårig erfarenhet inom riskhantering från försäkring-, bank eller annan finansiell verksamhet. Skriftlig och muntlig rapportering samt presentationer och utbildningar ingår i rollen vilket gör att du behöver vara en duktig kommunikatör med pedagogisk ådra och god stilistisk förmåga.
Personliga egenskaper
Som person är du driven, leveransinriktad, affärsorienterad och kan arbeta självständigt. Då du kommer arbeta nära verksamheten är det viktigt att du är prestigelös, kommunikativ och kan anpassa ditt förhållningssätt beroende på vem du pratar med. Vi söker dig som har hög integritet och vågar utmana verksamhetens riskhantering. Du är flexibel och har en positiv inställning samt gillar att arbeta i ett högt tempo med ibland korta ledtider.
Villkor
Tjänsten är tillsvidare på 100%. Tjänsten kan innebära att du får arbeta med andra bolag inom Länsförsäkringars federation. Om du inte vill arbeta heltid kan vi diskutera omfattningen.
Placering är på huvudkontoret i Skövde. Tillträde enligt överenskommelse.
En unik arbetsgivare!
Länsförsäkringar är inte ett företag, utan flera. Runt om i landet finns 23 självständiga och kundägda länsförsäkringsbolag som tillsammans äger Länsförsäkringar AB med dotterbolag. Välkommen till en bank- och försäkringsgrupp som inte är riktigt som alla andra.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsförsäkringar Skaraborg SKÖVDE
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2020
  • Ansök senast: 29 maj 2020

Besöksadress

RÅDHUSG 8
SKÖVDE

Postadress

BOX 600
SKÖVDE, 54129

Liknande jobb


21 december 2024

20 december 2024

20 december 2024

20 december 2024