OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Töreboda kommun söker en
Ansvarig för Töreboda kommuns sysselsättningsprogram
Ref nr 90/16
TILLTRÄDE: snarast eller efter överenskommelse.
En av våra medarbetare byter arbetsuppgifter inom vår socialförvaltning. Vi söker därför en ny medarbetare som skall ansvara för kommunens sysselsättningsprogram inom Individ- och familjeomsorgen (IFO).
Vi erbjuder dig en flexibel arbetsplats och en plats i en stabil arbetsgrupp som har lång erfarenhet och arbetsglädje. På vår arbetsplats skrattar vi mycket och är bra på att samverka över gränserna!
Vi erbjuder dig handledning varje månad, goda utbildningsmöjligheter och en bra fysisk arbetsmiljö.
Vår vision är att vi skall bli den bästa socialtjänsten i Skaraborg.
I vuxengruppen arbetar idag 8 socialsekreterare. 5,5 arbetar främst med försörjningsstöd och 1,5 främst med vuxenärenden och 1 person som ansvarig för sysselsättningsprogrammet. I vuxengruppen handläggs frågor kring försörjningsstöd, boendefrågor, våld i nära relation och missbruk.
Vi söker dig som är intresserad av att arbeta inom socialtjänsten med sysselsättningsfrågor.
I uppdraget som ansvarig för sysselsättningsprogrammet ingår att självständigt utefter uppdrag från andra socialsekreterare arbeta med att motivera och förbereda klienter så att de står till arbetsmarknadens förfogande och förbättra målgruppens självupplevda hälsa. Arbetet syftar till att öka klienters möjligheter att hitta rätt sysselsättning utifrån personliga förutsättningar och öka klienters motivation till egen försörjning. Du kommer också att vara kommunens talesperson i sysselsättningsfrågor.
Arbetet syftar till att människor skall bli självförsörjande. I arbetet ingår många kontakter med samarbetspartners som AME, AF, FK, Regionen, mottagningsenhet och övriga handläggare inom IFO. Gruppen har handledning 1 gång i månaden.
Kvalifikationer
Du som person behöver ha stort intresse av att arbeta motiverande med människor och du måste kunna uttrycka dig bra i tal och skrift. Du måste vara tålmodig, in lyssnande, självständig, självdrivande och kunna hantera akut uppkomna situationer. Du måste vara duktig på att prioritera i arbetet och ha lätt för att samarbeta.
Socionomexamen, socialpsykolog, annan beteendevetenskaplig utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Tidigare erfarenhet från samverkan med olika verksamheter så som arbetsförmedling, försäkringskassan och primärvården är meriterande. Tidigare erfarenhet av självständigt arbete är också meriterande.
Datorvana och IT-kunskap är en merit.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav.
Vi ser gärna manliga sökande då arbetsgruppen idag består av kvinnor.
Körkort:
B körkort är ett krav då tjänsten innebär många resor.
Vi efterfrågar fullständiga ansökningshandlingar. Anställningsintervjuer kommer att ske löpande under ansökningsperioden.
Ansökan skall med angivande av ref nr vara oss tillhanda via länken senast 2016-11-15
Vi undanber oss vänligen direktkontakt med bemannings-och rekryteringsföretag samt försäljare av
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Ann-christine Hermansson
0506-18234
Samordnare Veronica Ekberg
0506-18286
Kommunal Karin Arvidsson
0506-180 00
Socialchef Per-Ola Hedberg
0506-18152
Samordnare/Socialsekreterare Tomas Törnqvist
0506-18164
Vision Åsa Fröjdendahl
0506-180 00
Vision Åsa Fröjdendahl
0506-18150
Enhetschef Maria Klahr
0506-18133
Enhetschef Clary Starck
0506- 181 97
0725-124 568
Vårdförbundet Angelica Niklasson
0706-172 174