Ansvarig för uppföljning av kvalitetskrav inom social välfärd

Ansvarig för uppföljning av kvalitetskrav inom social välfärd

Arbetsbeskrivning

Vi på enheten för uppföljning inom Social välfärd behöver förstärkning! Är du intresserad av uppföljning av kvalitetskrav? Då ska du söka denna tjänst redan idag!

Om tjänsten
Nu söker enheten för uppföljning nya medarbetare med uppdraget att följa upp konkurrensutsatta vård och omsorgsverksamheter. De som ansvarar för detta uppdrag är kvalitetsmedvetna och kompetenta avtalscontrollers. Det här är en nyckelroll på enheten och vi söker dig som vill arbeta med avtalsfrågor kopplade till utförande av vård- och omsorgsverksamheter. Rollen innebär också att vara ett konsultativt stöd internt inom Örebro kommun. Vi erbjuder ett utvecklande arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande och höga ambitioner. Du erhåller kontinuerligt kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av processer inom uppföljningsområdet.

Enheten för uppföljning ansvarar för att följa upp och säkra att alla utförare ger våra medborgare den kvalitet i tjänsten som är avtalad. Det innebär att arbetet sker mot både intern verksamhet och privata utförare. I ett valfrihetssystem är kommunens roll att bland annat godkänna utförare samt följa upp och utvärdera att utföraren levererar den kvalitet som gäller enligt lag och kommunens egna bestämmelser. Vårt uppdrag är att följa upp sociala välfärdstjänster som är konkurrensutsatta enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV) samt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Grunden till krav i avtalen är insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Välkommen till vårt sammansvetsade gäng!

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• handlägga, utreda och analysera olika typer av ärenden
• uppföljning av krav hos kommunal och privat utförare
• kontinuerlig dialog med utförare och samverkanspartners
• upprätta och utveckla förfrågningsunderlag enligt LOV
• vara sakkunnig i upphandlingsprocessen enligt LOU
• driva processen för utförare att bli godkända och valbara
• upprätta överenskommelser med kommunal utförare

Kompetenskrav

• högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, t.ex. socionom, juridik, samhällsvetenskap
• kunskap om handläggning, metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering
• erfarenhet av arbete med uppföljning, myndighetsutövning och utvärdering
• sakkunskap om gällande lagstiftning och de specifika verksamheterna (Vård och omsorg om äldre och/eller personer med funktionsnedsättning)

Arbetet ställer krav på mycket god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du kan självständigt handlägga och leda utredningar inom verksamhetsområden. Du har förmågan att vara noggrann i ansökningsprocessen och kunna föra en dialog med utförare. Vi vill att du har god förståelse för kraven i verksamheterna och deras behov. Du kommer att samverka med såväl interna som externa aktörer. Vi söker dig som är engagerad och som vill delta aktivt i utvecklingsarbetet på enheten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av arbete med utvecklingsfrågor
• erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor
• kunskap om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten består av cirka 140 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning.

Örebro kommun ökade medborgarnas valfrihet genom att 2014 införa ett valfrihetssystem för omvårdnadstjänster och mattjänst inom hemvården samt för utförare av daglig verksamhet för personer med funktionsnedsättning. Den ökade valfriheten regleras av lagen om valfrihetssystem (LOV). Den innebär att medborgarna får möjlighet att själva välja bland godkända utförare i ett valfrihetssystem, där kommunen är en av flera utförare. Kommunen ska garantera kvaliteten i tjänsterna som utförs, såväl inom den kommunala verksamheten som hos de externa utförarna. Kommunen svarar för godkännande och uppföljning av dessa verksamheter.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 20 april.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 april 2022
  • Ansök senast: 1 maj 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024