OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Energibranschen behöver dig! Nu kan du söka rollen som driver kompetensförsörjningsfrågorna framåt i en av vår tids mest attraktiva och hållbara branscher.
Energibranschen är i stor förändring och förmågan att attrahera nya medarbetare med rätt kompetens är avgörande för att Sverige ska lyckas med elektrifiering och klimatomställning. Nu kan du söka tjänsten som ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor hos oss på Energiföretagen Sverige och visa att energibranschen är en av de mest attraktiva och hållbara branscherna att arbeta i!
Om rollen
I rollen ansvarar du för att driva kompetensförsörjningsfrågorna framåt genom att samordna branschens arbete för att säkra utbildningsplatser, öka söktrycket till energiutbildningar och verka för branschens ökade attraktion. För att lyckas och trivas i denna roll har du tidigare arbetat med eget resultatansvar inom projekt eller processer och är van att sätta mål och följa upp.
En stor del av jobbet går ut på att samordna medlemsföretag och olika externa aktörer i olika kompetensförsörjningsfrågor. Du behöver därför vara lyhörd gentemot medlemskretsen och andra aktörer samtidigt som du har förmåga att prioritera, fatta beslut och självständigt driva arbetet framåt. Du bör vara bekväm i att tala inför grupper och leda möten. En viktig del av jobbet är också att kommunicera mot medlemsföretag och externa målgrupper, till exempel via hemsidan och sociala medier.
Du arbetar tillsammans med kollegor som brinner för att ge branschen rätt förutsättningar för att skapa ett hållbart, leveranssäkert och konkurrenskraftigt energisystem. Funktioner som du kommer att arbeta extra nära är kommunikation och public affairs.
Din profil
Du har en akademisk examen med inriktning mot HR, ekonomi eller kommunikation alternativt annat som bedöms likvärdigt samt erfarenhet av att arbeta som projektledare. Vidare har du flera års erfarenhet av arbete inom; HR, kompetensförsörjning, employer branding och/eller arbetsmarknads-/utbildningsfrågor. Du är van att arbeta i projekt, liksom löpande processer och är kreativ och resultatorienterad. Du besitter även en god förmåga att planera och har erfarenhet av att arbeta i Microsoft Office 365. Vidare har du mycket goda kunskaper i svenska språket och är skicklig på att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av relationsbyggande arbete med politik, myndigheter och utbildningssektorn. Du får gärna ha erfarenhet av att arbeta i en medlemsorganisation, energibranschen eller en bransch med liknande utmaningar.
Vi lägger stor vikt vid personlig egenskaper.
Vi erbjuder dig
Att bli en del av vårt team, som sätter våra medlemmars intressen i fokus. Du kommer att arbeta i våra trevliga lokaler belägna mitt i centrala Stockholm med möjlighet till distansarbete 2-3 dagar i veckan. Energiföretagen Sverige erbjuder bra anställningsvillkor och personalförmåner såsom träning på arbetstid, friskvårdsbidrag m.m. Vi tycker det är viktigt att våra medarbetare har en bra balans mellan arbetstid och fritid.
Mer om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och tillsättning sker enligt överenskommelse.
Rollen ingår i enheten Politik och kommunikation på Energiföretagen Sveriges huvudkontor på Olof Palmes gata 31 i Stockholm. Resor inom Sverige ingår i tjänsten.
Ansökan och frågor
Låter detta intressant? Skicka din ansökan redan idag!
Sista ansökningsdag är den 13 mars 2023.
Frågor om tjänsten besvaras av Anna Lejestrand, Gruppchef kommunikation. Tel 08-677 26 91 eller mejl anna.lejestrand@energiforetagen.se
Fackliga företrädare är för Unionen Mattias Jönsson 08-677 26 71 och
för SACO Louise Marcelius, 08-677 28 27.
Vill du veta mer oss?
Läs mer om oss här: www.energiforetagen.se.