OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Business Region Göteborg ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.
ARBETSUPPGIFTER
Vi är på jakt efter en person som älskar digital kommunikation, en fena på digitala kanaler som drivs av att skapa verklig användarnytta. Nyfikenheten och viljan är en förutsättning för framgång i den här rollen men ska du lyckas behövs en del erfarenhet också vi skulle vilja att du testat det mesta, kan dina verktyg, men samtidigt är fullt medveten om att det finns så mycket kvar att upptäcka, utveckla, skapa och göra. Tycker du dessutom om att dela med dig av kunskap, lotsa kollegor rätt och hitta nya lösningar tillsammans? Då kan vi bara hoppas på att du brinner för Göteborg också och vill hjälpa oss göra vår region ännu starkare. Det är dig vi söker!
Beskrivning av rollen Ansvarig utveckling digitala kanaler
Kort sammanfattat vill vi att du tar ansvar för att samordna och utveckla våra digitala kanaler, i första hand vår webbplats, samt förvaltar system kopplade till marknad och kommunikation och backar upp medarbetare i dessa kanaler och verktyg (webbsupport / support digitala kanaler). I huvudsak handlar det om projektledning och samordning men support ingår också i rollen. Projektledardelen kan bland annat innebära att kravställa och driva både små och stora digitala projekt i samarbete med våra externa leverantörer samt ta ett övergripande ansvar i webbprojekt och införskaffning av nya eller utveckling av befintliga digitala verktyg och kanaler (ramar, riktning, driv, tidplaner, avtal, budget etc.) I detta ingår också ansvar för att se till att våra kanaler följer gällande regler, lagar och riktlinjer (Schrems, GDPR, tillgänglighetsdirektiv etc). Supporten kan bland annat handla om att backa upp, utbilda och inspirera redaktörer i de verktyg vi använder samt i samarbete med kollegorna hitta nya lösningar. Att följa trafik för att optimera våra kanaler på bästa sätt och att ta ansvar för övergripande SEO är också en del i arbetet. Detta ansvar delas med ansvarig för digital marknadsföring. Några exempel på verktyg vi använder: Drupal, Emarketeer, Clipsk, Screen 9, Cision, Imbox, Adobe-paketet och sociala kanaler (Linkedin, Instagram, Twitter, Facebook mfl). Viktigt att du känner dig trygg med dessa eller motsvarande verktyg.
KVALIFIKATIONER
Erfarenhet och utbildning - Krav
Ett krav är att du har relevanta studier bakom dig samt minst fem års erfarenhet inom området digital kommunikation samt att du under merparten av denna tid arbetat med webbutveckling och då helst i Drupal 9. Det är också ett krav att du haft en samordnande eller ledande roll i webbprojekt och att du känner dig trygg i de verktyg som krävs för rollen. Vidare har du god förmåga att sätta dig in i komplexa processer och rutiner och är van att förhålla dig till juridiska aspekter i arbetet, samt hålla andra uppdaterade om dessa. Som person är du strategisk och strukturerad med ett tydligt helhetsperspektiv och en förståelse för vikten av gott samarbete.
ÖVRIGT
Vad vi kan erbjuda
Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Vi erbjuder en arbetsplats i centrala Göteborg med drygt 80 fantastiska kollegor som på olika sätt bidrar till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar utveckling i Göteborgsregionens näringsliv. Vi drivs av våra värdeord: handlingskraft, engagemang och mod och våra verksamhetsmål är att ge förutsättning för fler framgångsrika företag, förbättrat företagsklimatet samt öka Göteborgs innovations- och attraktionskraft. Vi är på god väg.
Inom kommunikation är det vår ambition är att med fokus på näringslivet bygga lokal stolthet, ett bredare engagemang och en internationell nyfikenhet. Samarbetet, nyfikenheten och glädjen är viktiga delar i vardagen. Vi vill ligga i framkant inom kommunikation och testar gärna nya lösningar för att nå ut.
Utöver ett riktigt intressant jobb med mycket eget ansvar och härliga kollegor erbjuder vi goda möjligheter till utveckling, förmånspaket bl a innehållande utökad semesterledighet, friskvård och kollektivtrafik. Och inte minst en möjlighet att verkligen göra skillnad för Göteborg.
Rollen är en tillsvidareanställning på heltid kopplat till marknads- och kommunikationsavdelningen och du rapporterar till chefen för avdelningen, Marie Gumabon.
Vi intervjuar löpande och tar emot ansökningar till och med 26/8. Varmt välkommen med din ansökan och hör gärna av dig om du har frågor kring rollen.