OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Ekonomiska museet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet samt uppdragsverksamheten Arkeologerna. Myndigheten bedriver även museiverksamhet vid Tumba bruksmuseum. Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.
Enheten för den arkeologiska samlingen ansvarar för myndighetens arkeologiska och osteologiska samlingar, och ingår som en av tre enheter i avdelningen för samlingar och forskning. Som myndighetens expertenhet för frågor kring de arkeologiska och osteologiska samlingarna och deras sammanhang deltar enhetens medarbetare i olika projekt, besvarar förfrågningar och handlägger lån. Accession och registrering av nyinkommet material är en central del av enhetens arbete. Enheten arbetar också med föremålsförvaltning, magasinsfrågor, förebyggande konservering. Därutöver arbetar enhetens medarbetare på myndighetens olika museer t ex med programverksamhet, utställningsproduktion och förvaltning av stående utställningar.
Vi söker nu under en begränsad tidsperiod en antikvarie som vill arbeta med accession och förvaltning av den arkeologiska samlingen.
Arbetsuppgifter:
I samarbete med övrig personal kommer du att delta i arbetet både på enheten och vid behov i andra delar av matrisorganisationen. Specifikt för denna tjänst gäller att:
• arbeta med accession av nyinkommet fyndmaterial
• Vid behov tillsammans med konservatorerna arbeta med förebyggande åtgärder för att säkerställa samlingens långsiktiga bevarade
• Vid behov ha hand om kontakter med och förfrågningar från allmänhet, forskarvärld och museets andra brukare både nationellt och internationellt
Du ska ha relevant universitets- eller högskoleexamen inom arkeologi. Vi ser gärna att du är inriktad mot järnålder och/eller medeltid men detta är inget krav. Det är meriterande med erfarenhet från uppdragsarkeologisk verksamhet, liksom erfarenhet av museal föremålsförvaltning, föremålshantering och databaser. Du bör ha god förmåga att självständigt planera och genomföra ditt arbete samt arbeta effektivt i enlighet med uppsatta rutiner. Goda språkkunskaper i svenska och engelska är nödvändiga eftersom tjänsten kan innebära nationella och internationella kontakter. Vi arbetar i en matrisorganisation där en väl fungerande samverkan mellan olika kompetenser är en nyckelfaktor. Vi lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper som social kompetens, lyhördhet, samarbetsförmåga och förmåga att ta egna initiativ.
Vi utgår från att du har en mycket god organisatorisk förmåga och kan arbeta såväl självständigt som i nära samarbete med andra. Du bör dessutom vara ansvarskännande och ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Anställningsvillkor
Anställningen är en visstidsanställning med slutdatum 20211231. Tillträde sker efter överenskommelse, dock tidigast 20210816.
Vid eventuell kallelse till intervju ska utdrag ur belastningsregistret i obrutet kuvert medtas.
Upplysningar lämnas av enhetschef Elisabet Regner, tel 08-51 95 56 67. Facklig företrädare för SACO är Amica Sundström, 08-519 556 74. Uppgifter om anställningsvillkor lämnas av Emelie Gloza, personalspecialist, 08-519 556 07.
Välkommen med din ansökan och CV senast den 24 maj. Du ansöker genom att klicka på knappen ”Ansök” längst ner till höger.