OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen Östergötland är en modern myndighet som arbetar med samhällsutveckling i hela länet. Vi får våra uppdrag från regeringen och har många kontakter med myndigheter, kommuner och andra intressenter. Som medarbetare hos oss får du ta ansvar, fatta beslut och driva utveckling tillsammans med skickliga kollegor inom många olika yrkesområden.
Inom Enheten för plan och kultur arbetar vi med frågor som rör hållbar samhällsplanering och kulturmiljö. Främst arbetar vi med ärendehandläggning och tillsyn samt deltar i utredningar och utvecklingsprojekt inom de olika områdena. Vi är 17 medarbetare på enheten varav åtta arbetar i kulturmiljöfunktionen. Vi söker nu en tillsvidareanställd antikvarie med inriktning mot arkeologi.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är arbete med olika typer av ärenden om ingrepp i fornlämningar, till exempel bereda ärenden om arkeologiska undersökningar. Du kommer göra bedömningar och internt och externt kommunicera förekomster av fornlämningar och arkeologiska åtgärder inför olika exploateringar i länet. Även viss bidragshantering till arkeologiska insatser ingår. I det löpande arbetet gör du även riksintressebedömningar kopplade till det östgötska kulturlandskapet. En del av arbetet består av förebyggande och utåtriktade kulturmiljövårdsinsatser och att medverka till vidareutveckling av dessa och arkeologins roll i samhället.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har akademisk examen med inriktning mot nordisk arkeologi eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Det är positivt om du också har kunskaper om länets kulturlandskap. Du har god erfarenhet från uppdragsarkeologi och kulturmiljövårdssektorn. Det är meriterande om du upprättat undersökningsplaner, om du har god erfarenhet av ärendehandläggning vid myndighet och har goda kunskaper i kulturmiljölagens bestämmelser. Vidare är det meriterande med en bra överblick över lagstiftning som rör planering och byggande, såsom Plan- och bygglagen och Miljöbalken. Du uttrycker dig väl i svenska språket, såväl i tal som skrift. Officepaketet och ArcGIS är naturliga arbetsverktyg för dig. B-körkort och kunskaper i digitala systemet ASK är meriterande.
Som person är du strukturerad, flexibel, har god analytisk förmåga och är van att göra egna bedömningar. Du har god förståelse för siffror, ekonomi och även kunskap om tekniska begrepp inom fältet. Du arbetar resultatinriktat, har lätt för att skapa goda relationer och blir en god representant för Länsstyrelsen. Du klarar att arbeta tvärsektoriellt både i grupp och självständigt och har ett samhällsperspektiv i ditt arbete. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. Inom anställningen kan krigsplacering vid Länsstyrelsen komma att ske.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomidirektör Ingemar Strandmer
010-223 52 34
SACO Pontus Karlbom
010-223 52 82
ST Sofia Meyrold
010-223 52 96
Enhetschef Karin Sigvardsson
010-223 54 25
Funktionschef Elin Iseskog
010-223 54 31
HR-chef Ylva Jacobsson
010-2235245
Funktionschef Maria Taberman
010-223 53 76
Naturvårdshandläggare Nicklas Jansson
010-223 53 90
Enhetschef Madeleine Sjöberg Söderstedt
010-22 35 292
Receptionistansvarig Camilla Gyllström
010-223 52 26