OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.
På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Vi söker nu dig som vill vara med att vårda och utveckla länets rika kulturhistoriska miljöer.
Du kommer att tillhöra enheten för kulturmiljö och vi arbetar med frågor som rör hållbar samhällsplanering, boende, och kulturmiljö. Främst arbetar vi med ärendehandläggning och tillsyn samt deltar i utredningar och utvecklingsprojekt inom de olika områdena. Totalt är vi ca 19 medarbetare på enheten. På vår arbetsplats har du roligt, utvecklas och arbetar tillsammans med engagerade och kompetenta chefer och medarbetare. Vårt arbete är meningsfullt och hållbart.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med handläggning av olika typer av ärenden om förekomst av och ingrepp i fornlämningar. Du kommer att göra bedömningar av och kommunicera förekomster av fornlämningar och arkeologiska åtgärder inför olika exploateringar. Till exempel i lantmäteriförrättningar och ärenden om arkeologiska undersökningar. I arbetet ingår att göra bedömning av omständigheter i ärenden med stöd av de lagar, andra styrdokument och rättslig praxis som gäller inom området. I arbetet ingår också att göra riksintressebedömningar kopplade till det östgötska kulturlandskapet.
Krav för tjänsten:
- Vi vill att du har en akademisk examen omfattande minst tre år från högskola eller universitet med huvudinriktning mot nordisk arkeologi.
- Du har även erfarenhet av antikvariskt administrativt myndighetsarbete från statlig verksamhet med inriktning mot nordisk arkeologi.
- Mycket goda kunskaper i svenska språket, såväl i tal som skrift
- God förtrogenhet med arbete i Officepaketet (Word, Excel, PowerPoint) samt ArcGIS.
- Goda kunskaper i bestämmelserna i 2 kap kulturmiljölagen.
- B-körkort
Meriterande:
• Ämneskunskaper i nordisk historisk kulturgeografi
• Utbildning i kulturmiljölagens bestämmelser, tex Kulturegendomsrätt eller annan utbildning som Länsstyrelsen bedömer som lämplig för arbetsuppgifterna.
• Arbetat med lantmäteriförrättningsfrågor och/ eller detaljplanehantering, med ett kulturmiljöfokus.
• Längre erfarenhet av uppdragsarkeologi, gärna i arbetsledande ställning/projektledare.
• Erfarenhet av att ha bedömt, upprättat eller använt förfrågningsunderlag/ undersökningsplaner och kostnadsberäkningar.
• Erfarenhet av fältarkeologisk verksamhet tex forskningsundersökningar, utredningar eller uppdragsarkeologi.
• Erfarenhet av övrigt arbete inom regional /kommunal förvaltning som berör myndighetsutövning inom kulturmiljövården.
• Liknande arbetsuppgifter som ovan som arkeolog från museum eller konsultverksamhet, tex fornminnes- eller kulturlandskapsinventering.
• Erfarenhet av arbete i diarieföringssystemet Platina.
• Erfarenhet av arbete i ASK (fornlämningar) och eller Fornreg.
• Bra överblick över lagstiftning som rör planering och byggande PBL, MB eller fastighetslagstiftning.
• Kunskaper om länets kulturlandskap.
• Grundläggande kunskaper om bestämmelserna i 3–4 kap kulturmiljölagen.
• Grundläggande förståelse/kunskap om vad som är och reglerar myndigheternas roll (i det statliga förvaltningssystemet).
Vi söker dig som är strukturerad, analytisk och metodisk som gör att det inte är några problem att arbeta resultatinriktat utan att påverkas negativt av annat arbete som väntar. Du behöver vara lyhörd eftersom samtal med allmänheten och institutioner ställer krav på att vara en god lyssnare och förstå och uppfatta omständigheter som är relevanta i bestämda situationer och att i kontakten med olika parter ha förmågan att sakligt meddela besked och beslut utan att blanda in egna värderingar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är en särskild visstidsanställning till och med 2025-05-31. Tillträde enligt överenskommelse.
Om oss som myndighet, våra förmåner och övriga villkor
Länsstyrelsen Östergötland är en statlig myndighet och vårt kontor ligger i centrala Linköping. Som anställd hos oss har du bland annat friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, utökad föräldrapenning och flexarbetstid. Vi erbjuder möjligheten till distansarbete upp till två dagar i veckan i genomsnitt om verksamheten tillåter.
För oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av omtanke, respekt och kommunikation och enligt den statliga värdegrunden. Läs mer om oss, våra förmåner, vår värdegrund och hur det är att arbeta hos oss.
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Vill du veta mer kontakta
Enhetschef Patrick Björklund, tel. 010-223 53 48.
Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST är Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.
Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 9 december, ange ref nr: 19507.