OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsområde särskilda boendeformer för äldre i Lerums kommun söker nu två enhetschefer. Efter några år utan ett rekryteringsbehov behöver vi nu anställa en ny enhetschef till äldreboendet Höjdenhemmet, då nuvarande enhetschef kommer gå vidare i arbetslivet. Utöver detta förstärker Lerums kommun upp och utökar med ytterligare en enhetschef. Den rollen och dess arbetsbeskrivning är i dagsläget inte helt fastställd, men kommer att kunna presenteras löpande under rekryteringens gång.
Höjdenhemmets äldreboende består av fem enheter med totalt 54 lägenheter. Det ligger på Höjden i Lerum med goda kommunikationer med tåg och buss. I Lerums kommun finns totalt åtta äldreboenden varav två ligger på entreprenad. Vill du vara med och fortsätta driva arbetet på Höjdenhemmet med fokus på personcentrerad, god och nära vård?
Ledningsgruppen för särskilda boendeformer för äldre i egen regi består av en verksamhetschef, tio enhetschefer samt en metodutvecklare. Alla våra äldreboende har minst två enhetschefer som arbetar tillsammans och tar ett helhetsansvar för äldreboendet. Enhetschefer har till sitt stöd, tillgång till enhetssamordnare, bemanningsenhet och väl fungerande stödfunktioner inom bland annat HR, ekonomi, planeringsledare, utvecklingsledare digitalisering m.fl. Det finns även ett välfungerande samarbete mellan äldreboenden och hälso- och sjukvårdsorganisationen. BPSD-arbetet i kommunen är starkt utvecklat och alla enheter arbetar med att implementera stjärnmärkt demens (Svenskt Demenscentrum).
Lerums Kommun och verksamhet särskilda boendeformer för äldre utmärker sig bland annat genom:
- Nöjda hyresgäster och korttidsgäster
- Nöjda medarbetare
- Engagerade medarbetare
- Engagerade och aktiva anhöriga, föreningar och civilsamhälle
- Budget i balans
- Engagerad ledningsgrupp
Det är enkelt att trivas i Lerums Kommun och möjligheten till att påverka är stor. Hos oss är det uppskattat att vara kreativ, nytänkande och våga prova nya idéer.
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef ansvarar du för personal, ekonomi, arbetsmiljö och verksamhetsutveckling på boendet. Du ansvarar för att planera verksamheten utifrån gällande lagstiftning och kommunens mål- och styrdokument. Vi är måna om att bedriva äldreboenden och korttidsboende av hög kvalitet för att invånarna i Lerums kommun ska känna sig trygga och ha förtroende för våra verksamheter. I Lerums kommun har vi nyligen valt Utvecklande ledarskap som vår gemensamma ledarskapsmodell, vilket betyder att vi vill leda verksamheten utifrån ett coachande förhållningssätt där vi motiverar och stödjer våra medarbetare i deras utveckling. Du vet att medarbetarna är det viktigaste redskapet för att nå våra mål och att kvalitet sker i varje enskilt möte med dem som vi är till för.
Närvarande ledarskap, fysisk tillgänglighet och ett tryggt samt förtroendegivande bemötande är måsten för att lyckas med uppdraget. I uppdraget ingår att leda och, gemensamt med medarbetarna, kvalitetsutveckla arbetet utifrån den enskildes behov. Du ansvarar för att samverkan bedrivs internt och externt och är en god representant för Lerums kommun.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en högskoleutbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Du har minst två års erfarenhet som chef inom äldreomsorgen eller annan människovårdande verksamhet. Önskvärt är om du har god kunskap om äldres livsvillkor samt vilka lagar och avtal som styr och påverkar verksamheten.
Du måste ha lätt för att samarbeta, vara prestigelös och villig att dela med dig, då enhetschefer för de olika äldreboendena arbetar tillsammans och agerar stödfunktion till varandra i de utmaningar som finns i verksamheten. Då samverkan kräver god kommunikation är det av vikt att du har kommunikativ kompetens och gärna ett intresse för att stärka arbetet med olika former av delaktighetsprocesser. Som chef agerar du ansvarstagande och skapar goda förutsättningar för att arbetet i verksamheten kan ske effektivt.
Du har goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift.
God datorvana är en förutsättning för uppdraget. Du behärskar normalt förekommande verksamhets/administrativa system i kommunal verksamhet.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.