Användarstöd Digital arbetsplats

Arbetsbeskrivning

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) etablerades 2011 och är en förvaltningsmyndighet som arbetar för hållbar samhällsnytta. Vi arbetar på regeringens uppdrag för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag, hav och fiskeresurserna. Vi är cirka 400 engagerade medarbetare och konsulter som tillsammans skapar en dynamisk arbetsplats för att genomföra uppdraget i enlighet med den statliga värdegrunden.


Avdelningen för digitalisering består av ett 80-tal personer, både medarbetare och konsulter. Vårt uppdrag är att leda myndighetens digitalisering, utforma lösningar och leverera IT-tjänster. Vi stödjer verksamheten i att nyttja digitaliseringens möjligheter och användandet av modern teknologi.

Enheten för digitalisering- och förvaltningsledning ansvarar för att leda digitalisering av verksamheten och förvaltning av våra IT-tjänster. Enheten består i dagsläget av 10 medarbetare och ett 15-tal konsulter. Inom enheten finns kompetenser såsom projektledare, kravanalytiker och digitaliseringsledare.



Stöd i användning av vår nya plattform
Under 2023 etablerar myndigheten nya verktyg för samarbete i en plattform vi valt att kalla Delta.

Plattformen kommer vara navet för möten, meddelanden, dokumentdelning och samverkan. Vi bygger vår plattform med kunskap och stöd från vårt engagemang i eSam (esamverka.se). Plattformen ska stödja individen, de olika teamen och organisationen som helhet. De flesta medarbetare på HaV kommer att arbeta i plattformen varje dag och under stor del av sin arbetstid. Det är därav en stor förändring. Du kommer, i din roll som användarstöd att ansvara för att stödja verksamheten i dess användning av vår nya plattform. I första fasen handlar det om att vara ett stöd i etablering av tjänsterna. Dina arbetsuppgifter kommer att utvecklas i takt med att tjänsterna utvecklas och fler funktioner adderas till plattformen.

Arbetsuppgifter
I rollen som användarstöd är dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

- att ge aktiv support till användare på plats, via ärendehanteringssystem, e-post och telefon
- att fortlöpande upprätthålla kontakt med supportfunktion hos leverantör av samarbetsplattform
- att ta fram, genomföra och publicera utbildningar för och information om samarbetsplattformen
- att vara samlingspunkt för krav och synpunkter på samarbetsplattformen
- att, tillsammans med digitaliseringsledare och verksamhet agera beställare mot leverantören av samarbetsplattformen
- att samverka internt med funktioner för generell support, HR och kommunikation avseende samarbetsplattformen och dess koppling till vår policy för möten och resor
- att representera HaV rörande frågor om samarbetsplattform i myndighetssverige

 
Kvalifikationer och egenskaper
Vi vill att du som söker tjänsten har eftergymnasial utbildning inom IT om minst 2 år. Du har minst 3 års erfarenhet av IT-support och utbildningar samt mycket god erfarenhet av produkter för digitala möten och samarbete (collaboration/digital workspace). Vidare är du en van användare av Office-programvaror och samarbetsverktyg. Du har också erfarenhet av att arbeta med konferensutrustning och dess användning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med IT-förvaltning i en styrd förvaltningsmodell. 

Dina språkkunskaper ska vara mycket goda i svenska samt goda i engelska. Det gäller både muntligt och skriftligt för bägge språken.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och ser att du som söker är kommunikativ, lyhörd för din omgivning och van att samarbeta och samverka i olika sammanhang. Du har ett intresse för samspelet mellan människor, datorer och distansmöten. Vidare har du ett intresse för ”den moderna arbetsplatsen” och att finna samarbetslösningar för kontor, informationssäkerhet och distansmöten. Som person är du kommunikativ och har en mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift. 

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. Anställningen är placerad i Göteborg där utgångspunkten är att arbetet normalt sett utförs i myndighetens lokaler. Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Övrig information

Havs- och vattenmyndigheten sitter i moderna lokaler i Gullbergsvass, 10-15 minuters gångväg från Göteborgs central. Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering. Vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.


Tänk på att de handlingar som du skickar in genom din ansökan blir en allmän handling hos HaV. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, till exempel uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse. Vi använder rekryteringstester och/eller arbetsprov i många av våra rekryteringar som en del i urvalsprocessen. För god kvalitet i Havs-och vattenmyndighetens rekryteringsprocess ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.


Varmt välkommen med din ansökan!


Vi har valt rekryteringskanaler för den här anställningen och vill inte bli kontaktade av rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Havs- och Vattenmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 mars 2023
  • Ansök senast: 26 mars 2023

Liknande jobb


IT-koordinator till samhällsviktiga kommunikationstjänster

IT-koordinator till samhällsviktiga kommunikationstjänster

20 december 2024

19 december 2024

18 december 2024