OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningsavdelningen
Brinner du för teknik och smarta lösningar och vill arbeta med ett av det viktigaste uppdragen i landet, nämligen att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige? Vill du bli en del av vårt team av engagerade medarbetare och bidra till att utveckla och digitalisera våra processer? Då kan detta arbete vara intressant för dig! Vi är ca 120 medarbetare som ansvarar för It-stödet till Regeringskansliet och de 100 utlandsmyndigheterna, bland annat alla svenska ambassader och EU-representationen i Bryssel vilket omfattar ca 6400 användare över hela världen.
Regeringskansliet gör nu en omfattande digitaliseringsresa där vår uppgift är att förenkla departementens dagliga arbete genom att utveckla nya, bättre och säkrare verktyg som stödjer verksamhetens kärnprocesser. Vi behöver engagerade och flexibla medarbetare som vill ta ett stort eget ansvar. Vi erbjuder en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid. Hos oss får du ett omväxlande arbete där du kan växa och utvecklas både personligt och professionellt.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som applikationstekniker finns du med i Regeringskansliets långsiktiga arbete med att forma vår framtida digitala arbetsplats. Du ingår i ett applikationsteam där du tillsammans med kollegor och leverantörer tar ansvar för drift av plattformen Pega Infinity. Arbetet innefattar även att du vid behov deltar i projekt med ansvar att utföra vissa aktiviteter som kopplar till ditt ansvarsområde. Det löpande arbetet koordineras med andra delar inom It-enheten och kräver ett nära samarbete med applikationernas förvaltningsledare.
Du har ett tydligt ansvarsområde men känner också ansvar för helheten där teamet hjälper varandra framåt. Du är nyfiken och bevakar utvecklingen inom ditt område och föreslår nya lösningar när så krävs för att säkerställa att vi levererar det lämpligaste stödet för digitalisering och nya arbetssätt till vår verksamhet.
Det är en operativ roll där du tillsammans med dina teamkollegor arbetar med:
• Installation, konfiguration och säkerhet
• Planering, underhåll och livscykelhantering t ex automatisering, konsolidering, övervakning, backup, uppdatering programvara
• Incidenthantering, felsökning och felavhjälpning
• 2nd line support inom ansvarsområdet
• Ansvarig för att ta fram och uppdatera driftdokumentation och installationsanvisningar
• Omvärldsbevakning
• Över tid ändra på arbetssätt för att underlätta drift och förvaltning
• Proaktivt arbete med optimering av tekniska lösningar och övervakning
Din bakgrund
Du har en relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten samt aktuell erfarenhet av arbete med drift, förvaltning och övervakning av system på operativ teknisk nivå. Du har även förmåga att kunna orientera dig i en Linux miljö och aktuell erfarenhet av att produktionssätta nya system, planera och genomföra livscykelhantering samt arbeta löpande med konfigurationsändringar.
Rollen kräver att du har kunskap om agila arbetsmetoder och vana av att analysera, planera och utföra förändringar. Du arbetar strukturerat med felavhjälpning och är van att dokumentera och ta fram tekniska beskrivningar.
Meriterande för rollen är:
• Certifierad Pega SA (System Architect) utbildning
• Erfarenhet av arbete med Pega Infinity
• Erfarenhet att konfigurera och installera applikationer i TomCat
• Administrerat och konfigurerat en/flera av följande applikationer, Kafka, ElasticSearch och HazelCast
• Kunskap om containerbaserade lösningar
• Vana att arbetat med verktyget MS DevOps
• Kunskap om och erfarenhet av att arbeta i ITIL processen Change
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du vara en god kommunikatör, du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du är duktig i samarbete men kan även arbeta självständigt. Du är en initiativinitiativtagande person och trivs i en problemlösande roll.
Övrigt
En tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men du får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Maria Rune på 08-405 5263. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga representanter är: Saco (Johan Strokirk), Seko (Lars Vestberg) samt ST (Karina Åbom Enberg). Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 mars, 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35