Är du avdelningen Marknadstillsyns nya juristassistent?

Är du avdelningen Marknadstillsyns nya juristassistent?

Arbetsbeskrivning

Som juristassistent på Marknadstillsyn arbetar du främst med att bereda och rapportera vissa prospektärenden. Du fungerar som ett administrativt stöd till i första hand dina kollegor som hanterar prospekt, granskar erbjudandehandlingar och utövar tillsyn över prospektregelverket och offentliga uppköpserbjudanden samt regelgivning på prospektområdet. Du kan även få expediera skrivelser och beslut och registrera uppgifter i system. Dessutom kan du få hantera inkommande ärenden, göra sekretessprövningar och sammanställa olika typer av information.

Tjänsten innebär att du samarbetar nära dina kollegor på avdelningen och på myndigheten. Arbetet ger dig möjligheter att öka dina kunskaper om finansmarknaden. Du har till exempel dagliga kontakter med företag på värdepappersmarknaden, deras ombud samt med allmänheten. Här ingår även kontakter med andra europeiska tillsynsmyndigheter. Du kommer också att få arbeta med att utveckla och genomföra arbetsprocesser och rutiner kopplade till ärendehantering.

Vi söker dig som dels har en relevant eftergymnasial utbildning, dels relevant erfarenhet av att arbeta med administrativa uppgifter på myndighet, eller på företag antingen inom juridik eller finans och ekonomi. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av administrativt arbete med transaktioner, prospekt eller värdepappersmarknaden. Vidare behöver du ha kunskaper i Officepaketet. Det är också meriterande om du har kunskap om eller intresse för prospekt, värdepappersmarknaden och FI:s roll. Ytterligare meriterande är om du har erfarenhet av diarieföring, registrering av information i ärenden eller system.

Du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Som person är du serviceinriktad, självgående och uthållig. Du tycker om att samarbeta och tar egna initiativ. Du kommunicerar tydligt och klart. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

För ytterligare information är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Leonard Weber Landgren på 08-408 98 506. Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning.

En anställning på FI kan innebära att vi behöver genomföra en säkerhetsprövning och registerkontroll enligt bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. 

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta betyg, senast den 21 april 2021. Arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp.


FI arbetar för finansiell stabilitet, välfungerande marknader, ett gott konsumentskydd och en hållbar utveckling. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare, där olika erfarenheter, kompetens och mångfald tas tillvara. Här arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. På FI är du med och påverkar den finansiella marknaden. Tillsammans arbetar vi för samhällsnyttan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2021
  • Ansök senast: 21 april 2021

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


Paralegal till bolag i centrala Stockholm

Paralegal till bolag i centrala Stockholm

20 december 2024

IP Paralegal

IP Paralegal

18 december 2024