OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania har högt satta mål att driva skiftet mot hållbara transportlösningar och många engagerade medarbetare som arbetar för detta. Som en av Sveriges största arbetsgivare ställer det höga krav på HR-systemen, som är kärnan för samtliga HR-processer som får medarbetarnas arbetsdag att avlöpa smidigt.
Vi söker därför en driven, noggrann och engagerad Lönesystemsspecialist som med sin verksamhetsförståelse och IT-kunskap kan vara med och driva utvecklingen för Scanias lönesystem. Vi arbetar nu med produkter från Aditro i en cloudmiljö.
Vi ser gärna att du är en lagspelare som både tycker om och ser fördelarna med att arbeta i grupp, såväl inom organisationen som tvärfunktionellt. Du är en bra kommunikatör som kan överbrygga det språkliga gapet mellan IT och verksamheten.
Tjänsten är placerad i gruppen Payroll Specialists, där du tillsammans med två Lönespecialister och två Lönesystemsspecialister arbetar med både löneprocessen och systemet. Gruppens huvudansvar är de månatliga lönekörningarna som omfattar över 20 000 Scaniaanställda, samt underhåll, förbättringsarbete och support av lönesystemet. Teamet ansvarar också för tillhörande analys- och rapportverktyg.
Avdelningen som gruppen tillhör heter HR Business Service and Support och har drygt 60 medarbetare som supporterar Scanias samtliga Sverigeanställda i frågor om HR, lön och resor, samt gör löne- och reseräkningsutbetalningar.
Bland arbetsuppgifterna ingår att:
• Planera och genomföra månatliga lönekörningar, samt under året förkommande bearbetningar som tex årsomställning, semesteromställning och lönerevision
• Hålla sig informerad om gällande lagkrav och kollektivavtal inom området
• Vara systemsupport till verksamheten med felsökning och utredningar
• Ansvara för uppsättning av systeminställningar, behörighetsstrukturer och rapporter
• Bevaka nya versioner och annan information från leverantör och förmedla vidare samt vidta eventuella åtgärder.
• Analysera och förstå krav/önskningar på förändringar
• Prioritera och beskriva systemförändringar
• Vara beställare mot leverantör och intern IT
• Leda och koordinera förändrings- och utvecklingsarbeten
• Delta i större initiativ och projekt inom teamets portföljansvar
Din profil
• Du har relevant högskoleutbildning inom IT och/eller motsvarande arbetslivs-erfarenhet.
• Meriterande är om du har arbetat i en komplex värld med erfarenhet av stora lönekörningar och filöverföringar.
• Du uttrycker dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
• Som person är du serviceinriktad, driven och strukturerad.
• Du har lätt för att sätta dig in i nya flöden och situationer och översätta dem till lösningar.
• Du har ett högt kvalitetstänk och lever efter principen rätt från mig.
• Du arbetar lika bra i team som självständigt och gillar att dela med dig av dina erfarenheter.
Ytterligare information om tjänsten kan ges av Isabelle Runfeldt, isabelle.runfeldt@scania.com.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 2021-08-22.
Sök via vår hemsida:Available positions (scania.com)
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.