OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania har högt satta mål att driva skiftet mot hållbara transportlösningar och många engagerade medarbetare som arbetar för detta. Som en av Sveriges största arbetsgivare ställer det höga krav på HR-systemen, som är kärnan för samtliga HR-processer som får medarbetarnas arbetsdag att avlöpa smidigt.
Vi söker därför en driven, nyfiken och engagerad Product owner som med sin verksamhetsförståelse och IT-kunskap kan prioritera och driva utvecklingen för att förbättra Scanias HR-system. Din nyfikenhet ska bidra till att se saker ur olika perspektiv, vara öppen för nya lösningar och lyssna in idéer från olika intressenter.
Tjänsten är placerad i gruppen HR & Payroll Specialists, där du tillsammans med två Expert users ansvarar för HR-applikationerna. Avdelningen som gruppen tillhör heter HR Business Service and Support, som har drygt 45 kollegor som supporterar Scanias samtliga medarbetare i frågor om HR, lön och resor, samt gör löne- och reseräkningsutbetalningar.
Som Product owner hos oss är ditt huvudsakliga ansvar att förstå verksamhetens behov, både nuvarande och framtida, och utifrån det definiera och leda arbetet med åtgärder för produktens vision, road map och tillväxtmöjligheter. Det innebär att arbeta tvärfunktionellt inom Scania, ofta tillsammans med andra produktägare eller omkringliggande expertkompetenser, för att säkerställa att vi bygger och planerar för en konkurrenskraftig service.
Du håller dig också a´jour med vad som sker i omvärlden inom området, vilket gör att du bidrar med egna förbättringsförslag och är öppen för såväl nya lösningar som behov.
Vid problem eller incident är det din uppgift att agera och eskalera till leverantören, samt samverka för att på ett snabbt sätt hitta lösningen och ansvara för att kommunikation går ut till berörda.
Som person är du en lagspelare som både tycker om och ser fördelarna med att arbeta i grupp, såväl inom organisationen som tvärfunktionellt. Du är en bra kommunikatör som kan överbrygga det språkliga gapet mellan IT och verksamheten.
I uppgifterna ingår bl.a. att:
• Leda kravställningsarbetet och beställa ändringar hos systemleverantören
• Ha en aktiv roll under utvecklingsarbetet för att supportera IT och leverantör vid frågor om kravspecifikationen
• Leda och se till att användartestning genomförs tillsammans med verksamheten
• Ansvara för att problem och förbättringar i applikationen hanteras och prioriteras utifrån verksamhetens behov
• Ansvara för produktens livscykel på kort och lång sikt.
Som person bör du ha:
• Erfarenhet av HR-arbete och HR-system Kunskap och förmåga att kommunicera med såväl verksamheten som IT
• Förmåga att samarbeta med flera olika intressenter
• Förståelse och kunskap om verksamhetens processer där systemet är ett verktyg för att förenkla, effektivisera och kvalitetssäkra processerna
• Drivkraft och förmåga att bidra till och självständigt genomföra förbättringar på såväl kort som lång sikt
• Förmåga att ta beslut, självständigt och vid behov i samråd med andra experter.
Ansökan med CV och personligt brev senast 2020-11-15, urval och intervju kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Ytterligare information om tjänsten kan ges av Isabelle Runfeldt, isabelle.runfeldt@scania.com
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte över 137 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i TRATON.SE. För ytterligare information, besök www.scania.com.