OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en jurist som vill vara med och göra skillnad? Sök det här jobbet på Finansinspektionen (FI)!
Om jobbet
Som jurist på avdelningen Betalrätt på område Betalningar kommer du vara del av ett dynamiskt och högaktuellt verksamhetsområde som innefattar ansvar för tillsyn, tillståndsprövningar och regelgivning inom betalningsområdet, operativ motståndskraft och penningtvätt.
Din huvuduppgift består av handläggning av tillstånds- och registreringsärenden och du har ansvar för utveckling och förvaltning av interna rutiner och processer.
Tjänsten innebär tätt samarbete internt, både inom den egna gruppen och med andra enheter/avdelningar inom FI. Du kommer även att ha nära kontakt med företag under FI:s tillsyn.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har jur.kand. eller juristexamen
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har erfarenhet av arbete på myndighet eller bolag under tillsyn
• har genomfört notarietjänstgöring
• har erfarenhet av författningsarbete, tillståndsgivning, tillsyn eller annan myndighetsutövning
• har erfarenhet av att leda och motivera projekt- eller arbetsgrupper och styra dessa mot att uppnå organisationens mål
• har kunskap om lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
• har kunskap om finansiell reglering generellt och gärna goda kunskaper inom ett eller flera av de finansiella regelverk som kommer att tillämpas inom verksamhetsområdet.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• vara effektiv även när uppgifterna är rutinartade
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter
• kommunicera tydligt med olika målgrupper.
Om oss
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Lina Schött, Enhetschef, 08-408 986 13
Sista ansökningsdag:
2024-10-04
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372