OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Energimyndighetens vision är ”Hållbar energi för alla”. På uppdrag av riksdag och regering leder vi samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi genomför uppdrag och projekt internationellt, nationellt och regionalt och vi utgår ifrån energipolitikens tre grundpelare; försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk hållbarhet.
Som webbredaktör hos oss är du en viktig del i det redaktionella arbetet med innehåll och uppdatering av vår webbplats energimyndigheten.se
Du arbetar med utveckling av webbstruktur, löpande uppdateringar samt utveckling av innehåll. Du är dessutom en viktig person i vår grupp som hanterar myndighetens olika digitala kanaler.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med kommunikationsinsatser av varierande komplexitet. Från uppdatering av befintliga webbsidor, korrekturläsning och bearbetning av underlag till webbnyheter med mera.
Dina arbetsuppgifter erbjuder en bredd inom webbområdet och du samarbetar löpande med övriga kommunikatörer på enheten samt kollegor inom myndigheten.
Du arbetar även med att stötta redaktörer för sociala medier och redigera nyhetsbrev.
Din profil
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom exempelvis media och kommunikation. Du har minst 2 års arbetslivserfarenhet från information/kommunikation där du har fått relevanta kunskaper och erfarenheter för arbete som webbredaktör. Erfarenhet från arbete med kommunikation inom offentlig sektor är meriterande.
Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska språket (tal och skrift) samt goda datorkunskaper.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av publiceringsverktyg för webbarbete (EPI-Server eller annan). Det är även meriterande med erfarenhet av grafisk framställning och/eller produktion av enklare film.
Personliga egenskaper
Tjänsten och rollen som webbredaktör kräver att du är utåtriktad, kommunikativ samt gillar att hjälpa till och ge god service. Du har lätt för att samarbeta med andra och kan vara tydlig i din kommunikation med interna kunder gällande förväntningar och leveranser.
Arbetet består huvudsakligen av att bemanna och ta emot kommunikationsärenden via vår ”andra linje”. Arbetet innebär att i dialog med andra kommunikatörer och övriga medarbetare planera och genomföra olika kommunikationsinsatser som kommer in löpande från olika delar av myndigheten.
För att hantera olika förfrågningar, planera och prioritera så krävs att du är strukturerad och ordningsam. Det är också viktigt att du är proaktiv och kan prioritera och värdera vilken kvalitetsnivå som krävs i olika sammanhang.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet/Arbetstid/Tillträde
Tillsvidareanställning, heltid, 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 december 2020. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vår hemsida - märk då din ansökan med diarienr: 2020-24023
Övrigt
Tjänsten är placerad vid vårt huvudkontor i Eskilstuna. Vi arbetar aktivitetsbaserat och erbjuder goda möjligheter till distansarbete.
Energimyndigheten sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten.
Kontaktpersoner/Rekryterande chef
Maria Berlin, sektionschef för sektionen för metodutveckling, kommunikationsenheten, 070 521 60 67
Fackliga kontaktpersoner
Viktor Döhlen, SACO-S, 016-544 24 03
Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94