OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en del av ett bolag vars mål är att vara nr ett både gällande livskvalitet i hemmet för våra kunder, på arbetet för våra medarbetare och i samhällsengagemang? I så fall är den senaste möjligheten i form av rollen som Tax Associate/Manager hos oss på Heimstaden, något för dig!
Vi söker nu en prestigelös, driven och lösningsorienterad Tax Associate/Manager som vill bli en del av vår Ekonomiavdelning som är ansvarig för den ekonomiska förvaltningen av Heimstadens svenska bolag.
Ekonomiavdelningen består idag av trettio personer inom både Redovisning, Leverantörsreskontra, Controlling och Skatt. Du jobbar närmast vår Ekonomichef samt kollega inom skattejuridik och avdelningen är uppdelad med kontor i Malmö och Stockholm. Rollens placeringsort är Malmö, med ett tätt samarbete med andra avdelningar inom bolaget.
I dina arbetsuppgifter ingår:
Hos Heimstaden får du som Tax Associate/Manager arbeta med att säkerställa efterlevnaden av svensk skattelagstiftning inom vår svenska koncern, utföra skatteberäkningar och vara med och bistå dina kollegor inom Ekonomiavdelningen vid inlämning av inkomstdeklarationer, mervärdesskattedeklarationer samt fastighetstaxeringsdeklarationer.
Du kommer även att vara med och ta fram samt upprätthålla kvartalsvis skatteredovisning för den svenska koncernen, för både intern användning men även för revisioner. Utbildning av andra teammedlemmar när det kommer till ändringar i skattelagstiftningen är något du behöver känna dig trygg i, då ni tillsammans kommer att bygga gemensamma rutiner.
Utöver detta kommer du att säkerställa upprätthållandet av databasen för skattehanteringen inom koncernen och samarbete med olika kollegor kring skatteprognoser och budgetarbete. Du är även med och svarar på uppkomna frågeställningar inom den svenska delen av koncernen, avseende skattefrågor relaterade till fastigheter och förvaltning.
Vi söker dig som stimuleras av att arbeta med förbättringar och av att aktivt bidra till att utveckla flöden och processer. Vi erbjuder dig möjligheten att vara med på en av de mest spännande tillväxtresor du kan hitta i Europa just nu - och där du, från din roll och på ditt sätt faktiskt är med och formar framtidens boende - eller som vi säger - bidrar till att skapa Friendly Homes!
Vem och hur är du som person?
Du är självgående, prestigelös och har en god förmåga att prioritera. I din roll hos oss kommer du att ha många kontaktytor och det är därför viktigt att du är en positiv och hjälpsam kollega som har lätt för att samarbeta.
För att lyckas i rollen behöver du ha en eftergymnasial utbildning inom juridik eller ekonomi samt minst tre års erfarenhet som revisor, skattehandläggare eller jurist på revisionsbolag. Du besitter en stark organisatorisk förmåga och har god kunskap inom framför allt svensk inkomstskatt för bolag. Har du dessutom kunskap inom mervärdesskatt och fastighetstaxering är det ett stort plus. Rollen kräver att du har goda IT-kunskaper inom Officeprogrammet med tonvikt på Excel. Erfarenhet av större ekonomisystem är meriterande och kommer ta dig ännu snabbare in i arbetet, vi använder idag Vitec och för koncernrapporteringen Cognos Controller.
Vi ser gärna att du tidigare har arbetat i fastighetsbranschen och gällande språkkunskaper behöver du tala och skriva obehindrat på både svenska och engelska, då vi är en större koncern med flera länder att kommunicera med.
För att klara utmaningen behöver du som person ha ett eget driv, vara lyhörd, ansvarstagande och noggrann. Du bör även vara tydlig i din kommunikation samt ha förmåga att fatta självständiga beslut. Rätt person har förmågan att fokusera på detaljer och samtidigt ha lätt att se samband och skapa förståelse för helheten.
Här är inte allt färdigtänkt - så du måste gilla att skapa struktur och lösningar där det idag saknas - och genuint gilla det.
Vi ser det som en självklarhet att du känner igen dig i våra kärnvärden CARE, DARE och SHARE. Läs gärna mer om vår kultur och vad våra medarbetare tycker om oss, här: https://heimstaden.com/jobba-har/
Nyfiken?
Skicka in din ansökan till oss redan idag då vi jobbar med löpande urval. Har du frågor, kontakta oss gärna!
Som en del av vår rekryteringsprocess genomför vi en bakgrundskontroll innan anställning kan bli aktuell. Vi använder bakgrundskontroller från SRI. Här kan du läsa mer om hur en bakgrundskontroll går till: https://sri.se/faq-kandidat-bakgrundskontroll/
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Sahlberg