Är du redo för en annorlunda tjänst?

Arbetsbeskrivning

Social-och arbetsmarknadsförvaltningen består sedan januari 2024 av tre verksamheter. Verksamhet 2, arbetsmarknad och ekonomiskt bistånd som består av enheterna arbetsmarknad och Integration samt vuxenenheten.

Vår enhet vuxenenheten består av tre utredningsteam för ekonomiskt bistånd, 1 nybesöksteam, ett dödsboteam, ett beroendeteam, ett team för felaktiga utbetalningar samt ett biståndsteam.
Varje team leds av en 1:e socialsekreterare och utöver detta finns även två biträdande enhetschefer och en enhetschef. Arbetsplatsen genomgår en organisatorisk förändring där sektorer istället har blivit förvaltningar och den förvaltning som vi tillhör och arbetar inom är Arbetsmarknads- och Socialförvaltningen.

Utifrån att vi från årsskiftet har välkomnat ett team som arbetar med biståndshandläggning socialpsykiatri till enheten så har vi behov av ytterligare en 1:e socialsekreterare som har kunskaper och erfarenheter från områdena ekonomiskt bistånd och socialpsykiatri.

Vi erbjuder idag våra medarbetare:
- Introduktion
- Utbildning inom t ex MI, IBIC, ASI
- dagligt handläggarstöd
- närhet till chefer
- systematiskt kvalitetsarbete som alla är en del av
- metodstöd
- flextid
- friskvårdsbidrag
- aktivt arbetsmiljöarbete och mycket mer!

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet

ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e socialsekreterare är det du som är våra handläggares närmsta arbetsledare och den som leder och fördelar arbetet i gruppen. Du arbetsleder genom att coacha och vägleda medarbetare utifrån gällande lagstiftning och driver utvecklingsarbeten. Du ansvarar för ärendegenomgångar och medarbetarsamtal.

Du som 1:e socialsekreterare ingår i enhetens ledningsteam tillsammans med övriga 1:e socialsekreterare, bitr. enhetschefer och enhetschef. Ledningsteamet har ett nära samarbete för att möjliggöra arbetet med förbättringar och utveckling. En viktig arbetsuppgift är att är att implementera nya arbetssätt och rutiner i teamet utifrån dialog med våra metodstödjare.
Vi prioriterar vår arbetsmiljö och enheten präglas av ett prestigelöst och gott arbetsklimat där vi tillsammans tar ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och trivsel på arbetsplatsen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsdel kopplat till biståndshandläggning och handläggning av ekonomiskt bistånd och därmed goda kunskaper om myndigheters ansvar och gällande lagstiftning.

Du ska ha erfarenheter av utredningsarbete inom området ekonomiskt bistånd och biståndshandläggning enl. SoL. Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska, både i tal och skrift. Behärskar du ytterligare språk anses det meriterande.
Det är viktigt att du har B-körkort för manuellt växlad bil.

Har du utbildning inom IBIC(Individens Behov I Centrum) och MI (Motiverande samtal) så är det meriterande och att du har tidigare erfarenheter av att arbetsleda och fördela arbetsuppgifter. Meriterande om du har erfarenheter av att arbeta i verksamhetssystemet VIVA och/eller Lifecare.

Du som person och ledare behöver vara lugn och trygg även i akuta situationer. Du är duktig på att prioritera, strukturera och planera dina och medarbetares arbetsuppgifter. Du ska vara coachande och hjälpa dina medarbetare att växa och utvecklas. Du ska vara kommunikativ, skapa bra relationer med andra människor och sträva efter hela teamets delaktighet. Du ska vara en tydlig ledare, ta ansvar för verksamheten och vara ett bra föredöme.
Du ska ha lätt för att samarbeta och kunna arbeta självständigt. Du är social och har förmåga att tillföra entusiasm, skapa delaktighet och samsyn kring verksamheten.

Du har en mycket god kommunikativ förmåga där du är tydlig och pedagogisk i din samverkan med andra. Det är viktigt att du kan förmedla både positiva och negativa beslut med ett tydligt och informativt förhållningssätt. Det är även viktigt att ha god förmåga att hålla i samtal.

Vill du bli en del av vårt ledningsteam och vår enhet?
Då ser vi fram emot att få läsa din ansökan!

ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Sammanfattning

Liknande jobb


Socialsekreterare barn och unga i Centrum

Socialsekreterare barn och unga i Centrum

25 november 2024

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

25 november 2024

25 november 2024