Är du vår enhetschef för hemtjänsten?

Arbetsbeskrivning

Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se

Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.

Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra patienter/brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi eftersträvar ett personcentrerat arbetssätt och uppmuntrar till delaktighet samtidigt som vi alltid eftersträvar ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.


ARBETSUPPGIFTER
Vi är i en spännande tid av förändring som handlar tex om att befolkningen blir äldre och många behöver vår hjälp. Vår hemtjänst bedrivs idag av två hemtjänstgrupper och en nattpatrull. Vi har samordnare som ansvarar för vår dagliga planering av insatser till vår målgrupp.
Ditt uppdrag är att leda, planera, utveckla och följa upp verksamheten och ansvara för den operativa och strategiska ledningen och styrningen. Som enhetschef ska du verkställa beviljade insatser, följa upp och skapa goda relationer med brukare och anhöriga. Uppdraget innefattar ansvar för verksamhet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Du säkerställer att arbetet sker i enlighet med uppdrag och uppsatta mål och att verksamheten drivs med hög kvalitet och effektivitet. Som chef förväntas du arbeta med vår framtida kompetensförsörjning på olika sätt, verksamhetsutveckling och att vi digitaliserar vissa delar i vår verksamhet. Du kommer att ha stora möjligheter att vara delaktig i den utvecklingen!
Hemtjänsten i Lekeberg genomför just nu en förändringsresa där du tillsammans med medarbetarna och med stöd av stab/ledningsgruppen kommer ha goda möjligheter att utveckla nya arbetssätt, med syfte att ständigt förbättra verksamheten utifrån brukaren. Vi tror att ett lagarbete där allas kreativitet och idéer tas tillvara skapar ett stort engagemang. Din roll innefattar även att skapa goda förutsättningar för brukare/patienter och medarbetare där det kommer finnas nära stöd från sjuksköterskor och arbetsterapeuter. Likaså har biståndshandläggningen en viktig del i samverkan med verksamheten. Du förväntas vidare samverka med både interna och externa aktörer.

Du kommer att ingå i en ledningsgrupp bestående av enhetschefer, verksamhetskontroller/MAR, verksamhetsutvecklare, MAS och processledare för Nära vård, som alla rapporterar direkt till förvaltningschef. Som del av en ledningsgrupp förväntas du se till helheten och till det bästa för hela förvaltningen och att man i ledningsgruppen kan få bli sitt bästa jag. För oss är det viktigt att alla medarbetare bidrar till att skapa och vidareutveckla en kultur med värderingar såsom öppenhet, ömsesidigt förtroende och lagarbete med fokus på dem vi är till för.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:

• har en adekvat högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för
uppdraget, gärna inom aktuellt område
• har en god administrativ förmåga
• är en van IT-användare
• har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• har en grundläggande kunskap i ekonomi samt arbetsrätt och arbetsmiljö
• har B-körkort
• har tidigare ledar- och/eller chefserfarenhet.

Det är meriterande om du har arbetat i en politiskt styrd organisation eller har tidigare erfarenhet från arbete inom hemtjänstverksamhet.

För att lyckas i rollen tror vi att du har en personlig mognad och känner dig trygg i att leda andra.
Med tydlighet och mod har du förmågan att fatta beslut för verksamhetens bästa och vågar tänka nytt för att driva utvecklingen framåt. Du har ett intresse och erfarenhet av att utveckla och förbättra arbetssätt och processer. Vi ser också att du har förmågan att leda förändringsarbete.

Du är engagerad, har ett genuint intresse för människor och uppskattar att samarbeta och samverka med andra. Ditt arbetssätt är strukturerat och organiserat och du har en god förmåga att prioritera och planera.
Du är kommunikativ och lyhörd och har en förmåga att entusiasmera andra och skapa delaktighet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet för den här rollen.


ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lekebergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 maj 2023
  • Ansök senast: 28 maj 2023

Liknande jobb


26 november 2024

25 november 2024

22 november 2024

Enhetschef till Kampementets vård- och omsorgsboende

Enhetschef till Kampementets vård- och omsorgsboende

21 november 2024