OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som vägtrafikledare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att bidra i det viktiga arbetet med trafiksäkerhet.
Är du vår nästa vägtrafikledare?
Arbetsuppgifter
Som vägtrafikledare arbetar du i en trafikledningscentral tillsammans med andra vägtrafikledare och drifttekniker, där ni alla har till uppgift att se till att våra vägar, tunnlar och anläggningar är framkomliga. Rollen innebär att du övervakar samt styr och leder vägtrafiken med hjälp av olika tekniska system inom ett utpekat ansvarsområde.
Trafik Stockholm är ett samarbete mellan Trafikverket, Stockholms Stad, Nacka kommun och trafikförvaltningen i syfte att främja framkomligheten på vägarna i regionen. Dygnet runt, året om övervakar och leder Trafik Stockholm trafiken på det statliga vägnätet i Stockholms län samt på det prioriterade vägnätet inom i Stockholm stad. Inom ansvarsområdet ingår även det statliga vägnätet inom Mälardalen och på Gotland. Vi ansvarar även för att aktuell trafikinformation når ut till intressenter via bland annat radio, webb och mobila tjänster. Syftet med verksamheten är att få en säkrare trafikmiljö och bättre framkomlighet på vägarna.
Såhär beskriver en av våra medarbetare rollen: "Det bästa med att jobba som vägtrafikledare är att du tillsammans med kollegorna utmanas att hitta kreativa lösningar för att säkerställa att trafikanter kommer hem säkert och tryggt".
I arbetsuppgifterna ingår att:
informera samhället, trafikanter, näringslivstransporter, media, polis, SOS m.fl. om läget på de statliga och kommunala vägarna, tunnlar samt anläggning via webb och trafikradio
hantera störningar i trafiken vid olyckor, hinder och stopp i vägtrafiken, för att bibehålla största möjliga framkomlighet i vägtransportsystemet
analysera och prognostisera kommande trafikpåverkande händelser, tex väder och trafikstörande arbeten
stödja interna operativa ledningsfunktioner vid icke-normala händelser genom informationshantering och insamlande av beslutsunderlag
Arbetet innebär skiftgång dygnet runt, året runt.
Övrig information
Placeringsort är Stockholm.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Intervjuer sker digitalt via Skype och är planerade att hållas under v.40-41.
För att arbeta som vägtrafikledare krävs en internutbildning där du får lära dig alla olika system som behövs för tjänsten, denna utbildning får du av Trafikverket under din arbetstid tillsammans med en handledare.
Kvalifikationer
Vem är du?
Eftersom du kommer att leda och övervaka trafik på en trafikledningscentral behöver du vara en person som har förmåga att analysera komplex information och självständigt kunna prioritera rätt saker och fatta beslut under tidspress. Du behöver också ha ett högt säkerhetstänk och vara kommunikativ vilket innebär att du på ett tydligt och tillförlitligt sätt kan förmedla information om trafikläget.
Då arbetet sker i en operativ miljö behöver du kunna växla upp från noll till 100 om en trafikstörning eller olycka uppstår och hitta lösningar som gynnar såväl trafikanterna som verksamheten på bästa sätt, men du behöver också trivas med att vissa dagar är lugnare då du främst övervakar trafikflöden. Utöver detta krävs det att du har god samarbetsförmåga då du befinner dig i en miljö där du har kontakt och behöver samarbeta med såväl interna som externa parter.
Vi söker dig som
har erfarenhet av att arbeta i olika operativa ledningssystem
kan uttrycka dig väl i tal och skrift i det svenska språket (då det är mycket kommunikation som sker via telefon, radio, olika IT-system och mail)
Det är önskvärt om du har
erfarenhet från en trafikledningscentral eller driftledningscentral och/eller från larm/ledningscentral eller motsvarande
erfarenhet av skiftarbete
körkort för personbil
Ansökan
I denna rekryteringsprocess behöver du inte bifoga personligt brev - däremot är det viktigt att du bifogar ditt CV och tar dig tid att besvara de frågor som du får ta del av när du skickar in din ansökan och som ligger till grund för det första urvalet vi gör.
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089