Är du vår nya avdelningschef för näringsliv, integration och arbetsmarknad?

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut.
Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära.

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se


Avdelningen för Näringsliv, integration och arbetsmarknad (NIA) arbetar för att främja individens möjligheter att få tillträde till arbetsmarknaden och bli självförsörjande.
NIA utför, på Kommunstyrelsens uppdrag, olika former av arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Avdelningen arbetar för att stärka och motivera den enskilde till arbete,
studier eller egen företagande utifrån både den enskildes och arbetsmarknadens behov. Åtgärderna är individanpassade och målet är att arbeta flexibelt och hitta individuella lösningar för att stötta individens väg till egen försörjning.
NIA arbetar övergripande i kommunen och samverkar med kommunens förvaltningar, privata näringslivet, civilsamhället och andra myndigheter.

Inom NIA finns Jobb-och praktikcenter som ansvarar för och driver ett flertal verksamheter, förstegsverksamheten Coachingteamet och Mottagningsteamet som fungerar som en sluss till samhällets samlade resurser och insatser och är till för alla medborgare mellan 16-65 år. Vidare bedriver avdelningen ett FINSAM finansierat projekt för att bryta långvarigt bidragsberoende. Avdelningen arbetar även med bosättning av och stöd till nyanlända. Stödet består av information om och stöd i de kontakter som väntar med andra myndigheter och insatser i samhället men även rådgivning i olika frågor som individen har behov av för att skapa en vardagsstruktur och en förståelse för samhällets uppbyggnad. Integrationsenheten jobbar för individens självständighet, med utgångspunkt från dennes egen förmåga och med ett tydligt fokus mot egen försörjning. Avdelningen bedriver även kommunens näringslivsarbete och verkar för att skapa goda förutsättningar för näringslivets utveckling samt underlätta nyetableringar och nyföretagande.


ARBETSUPPGIFTER
Vår nuvarande chef för NIA går vidare till ett nytt uppdrag i kommunen och nu har du chansen att fortsätta leda och utveckla en välfungerande enhet. Förändringarna på arbetsmarknaden är stora och här får du möjlighet att tillsammans med engagerade medarbetare utveckla avdelningen till att fortsätta att vara en värdeskapande verksamhet.

Som chef för Avdelningen för Näringsliv, integration och arbetsmarknad ansvarar du för:
• kommunens insatser gällande arbetsmarknadsåtgärder, integrations- och näringslivsinsatser
• att ingå i och delta i olika nätverk och ha kontakt med näringsliv, civilsamhället,
Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Region Örebro län, FINSAM samt övriga kommuner
• avdelningens personal och arbetsmiljö samt resultat, kvalitet och ekonomi
I din roll ingår också att ha ett nära samarbete med kommunens verksamheter där socialtjänsten och utbildningssektorn är två viktiga aktörer.
Ansvarsområdet innefattar även att avdelningen varje sommar administrerar kommunens feriearbeten för ungdomar.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har en akademisk examen som arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget
• har några års ledarerfarenhet
• har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• har god kunskap och kännedom om verksamhetsområdet
• är van att arbeta med verksamhetsstyrning, förändringsprocesser och kvalitetsuppföljning
• har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• är van att använda digitala verktyg i ditt arbete och är en god administratör

Det är av stor vikt att du har helhetssyn och långsiktigt tänkande samt den strategiska och sociala förmåga som krävs för att få verksamheten att arbeta mot gemensamma mål. Som person leder, driver och motiverar du samt skapar och behåller goda relationer som präglas av dialog och ömsesidigt utbyte. Du har också lätt för att formulera tydliga mål samt fatta beslut och på ett bra sätt kommunicera dessa. Vidare är du handlingskraftig och har en mycket god förmåga att inspirera och stötta dina medarbetare.
Vi kommer även att ta hänsyn till personlig lämplighet i denna rekrytering.


ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf måltidschef Anna Brorsson
0585-48889
Administrativ chef Gustav Olofsson
0585-489 66
Måltidschef Anna Brorsson
0585-488 89

Sammanfattning

Besöksadress

71681 Fjugesta
None

Postadress

Bangatan 7, 716 31, Fjugesta
FJUGESTA, 71631

Liknande jobb


Enhetschef Sakrättsligt skydd

Enhetschef Sakrättsligt skydd

20 november 2024

Avdelningschef för IoF inkl. fritid i Skärholmen

Avdelningschef för IoF inkl. fritid i Skärholmen

20 november 2024

Avdelningschef Vatten och Avlopp

Avdelningschef Vatten och Avlopp

15 november 2024

Avdelningschef kvalitet och verksamhetsutveckling tillika SAS

Avdelningschef kvalitet och verksamhetsutveckling tillika SAS

14 november 2024