Är du vår nya avdelningschef på verksamhetsområde Försäkringar?

Är du vår nya avdelningschef på verksamhetsområde Försäkringar?

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som är intresserad av att motivera, inspirera och leda personalen på vår avdelning Risktillsyn.

Om jobbet

Som avdelningschef på avdelningen Risktillsyn har du en viktig roll i att leda och fördela arbetet inom avdelningen. Avdelningen är inriktad på tillsyn av finansiella risker. I uppdraget ingår även viss regelgivning och tillståndshantering. Avdelningen består av två enheter som tillsammans ansvarar för solvenstillsyn och annan analys för försäkrings- och tjänstepensionsföretag och grupper. Genom att bedriva en datadriven tillsyn analyserar och kontrollerar avdelningen om företagen och grupperna uppfyller de lagstadgade solvenskraven, har en tillfredställande kontroll över försäkrings- och placeringsrisker samt har en tillfredställande kapitalbas. Det är ditt ansvar att se till att analyser och utredningar kommuniceras på ett tydligt sätt och når rätt målgrupp. Du ansvarar för avdelningens planering, budget, uppföljning, personalprocesser och deltar även i myndighetens olika projekt och initiativ. Förutom ett övergripande strategiskt ansvar för avdelningen har du personalansvaret för medarbetarna på den ena enheten. Dessutom är du en del av verksamhetsområdets ledningsgrupp.

Avdelningen deltar i många EU-sammanhang. Du behöver därför ha god förmåga att knyta kontakter och upprätthålla nätverk både inom och utom Sveriges gränser.

I din roll som chef leder, stöttar och skapar du goda förutsättningar för dina medarbetares resultat och utveckling, bland annat genom tydliga mål och löpande uppföljning. Du utvecklar verksamheten strategiskt och långsiktigt utifrån FI:s övergripande mål samt verkar för helheten och samarbete över verksamhetsgränser.

Vi förutsätter att du har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och av att utvecklas i din roll som ledare. Vi erbjuder dig ledarskapsutbildning för att ge dig förutsättningar att lyckas i ditt ledarskap

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har akademisk examen i matematik, matematisk statistik eller inom annat ämnesområde med kvantitativ inriktning
• har erfarenhet av att leda en avdelning som arbetar med granskning av finansiella risker/försäkringsrisker på myndighet eller liknande
• tidigare har arbetat på försäkrings- eller tjänstepensionsföretag
• har kunskap om tillämpliga regler på försäkrings- och tjänstepensionsområdet
• har expertkunskap inom någon av avdelningens expertområden
• har praktisk förmåga att programmera och läsa programkod
• har god förmåga att kommunicera, nätverka och skapa kontakter
• är van att arbeta som chef för en större grupp
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                               


• har utbildning i ledarskap
• har utbildning i data och programmering
• har erfarenhet av aktuariellt arbete eller annan analys av finansiella data
• har erfarenhet av att delta och/eller leda en internationell arbetsgrupp
• har erfarenhet av att vara chef över chefer
• har kunskap om EU:s myndighet Eiopa
• är van att arbeta i en ledningsgrupp.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• bidra till ett gott samarbete
• arbeta självständigt utifrån de värderingar och riktlinjer som styr verksamheten
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål.





Om oss

Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, välfungerande marknader, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans. För mer information om vår organisation: https://www.fi.se/sv/om-fi/organisation/





Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester kan ingå i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

 

Sök jobbet



Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.




Anställningsform:

Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.




Omfattning:
Heltid


Kontaktperson:

Åsa Larson, Områdeschef, 08-4089 80 07





Sista ansökningsdag:


2024-10-04

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 september 2024
  • Ansök senast: 27 september 2024

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


6 november 2024