Är du vår nya Förvaltningsledare inom IT Arbetsplats?

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Vi tar tillvara på tillväxten genom ständig utveckling och förnyelse inom alla områden. Mångfald, integration och jämställdhet är något som vi strävar emot i alla beslut.
Lekebergs kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.

Vår vision är trygghet och nytänkande, naturligt nära.

Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.

Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se


Sydnärkes IT-förvaltning är en sammanslagning av IT-avdelningarna i Lekeberg, Askersund, Hallsberg och Laxå kommun. Förvaltningen ingår i en gemensam nämnd och 19 förvaltningar, 8 kommunala bolag i 4 kommuner där IT-förvaltningen levererar vardagssupport och utveckling i samtliga verksamheter. Vi är en viktig del av en förändringsresa i en spännande vardag där digitalisering av kommunernas processer kommer bli en viktig del där IT-förvaltningen ger förutsättningar och skapar möjligheter. Hos oss har vi för närvarande ca 18 medarbetare.



ARBETSUPPGIFTER
Som förvaltningsledare har du ett övergripande ansvar för våra leveranser till våra medlemskommuners verksamheter inom objektet IT-arbetsplats. Rollen innebär att du arbetar som gränssnitt till verksamheten och håller ihop och kanaliserar samtliga verksamhetskrav till IT-krav.

Du ansvarar för att tillsammans med kollegor dokumentera objektet och ta fram en förvaltningsplan för att därefter verkställa förvaltningsplanens mål inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt. Du säkerställer att IT-arbetsplatserna är användbara för verksamheten och godkänner leveranser. Du hanterar funktionella krav och frågor från verksamheten och samordnar, godkänner och följer upp interna och externa leverantörer.

Du har även ett tätt samarbete med våra IT-specialister och tillsammans ansvarar ni för den totala leveransen. Du kommer ha stora möjligheter att vara med och påverka innehållet i tjänsten.

Objektet IT-arbetsplats är stort och omfattar bland annat cirka 3500 IT-arbetsplatser.

Exempel på ansvar:
• Fånga behov och översätta till beställningar i nära dialog med verksamheterna
• Utarbeta förvaltningsplan
• Vidareutveckla tjänster för anpassning gentemot verksamheternas förändrade behov
• Bistå vid paketering av tjänster inom objektet, ta fram lathundar och information om tjänsterna
• Agera som beställare gentemot externa parter och som leverantör gentemot interna parter
• Definiera servicenivåer, både externt och internt
• Initiera uppdrag utifrån gällande förvaltning.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med IT-inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Vidare ser vi gärna att du har flera års dokumenterad erfarenhet och kunskap om projektledning, förvaltningsstyrning och om andra processorienterade ramverk som t. ex. PM3 och ITIL.

Du har vana att arbeta med kravhantering, har teknisk kompetens kring pc-arbetsplats/klientplattformar inklusive förståelse för påverkan på den generella IT-infrastrukturen.

För att vara framgångsrik i rollen bör du ha lång erfarenhet av att arbeta i gränslandet mellan verksamhet och IT samt ha god förståelse för såväl IT- som verksamhetsfrågor. Du har vana av någon eller flera typer av ledarroller. Meriterande är att ha erfarenhet från arbete med Microsoft 365.

Som person är du strukturerad, positiv och van att finna lösningar. Du har en förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer. Då rollen innebär ett stort eget ansvar är du både initiativtagande samt mål och resultatinriktad. Du har ledaregenskaper och är både driven och kundorienterad och du kan lätt förstå konsekvenser för användarna om något inte fungerar.

Eftersom du kommer ha stora kontaktytor och många samarbeten internt och externt är du van att samarbete med andra vilket ställer krav på mycket god kommunikationsförmåga på svenska. Vi kommer fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Kontaktpersoner på detta företaget

IT-chef Sydnärke Rikard Olsson
0585-487 14
Driftsansvarig Sydnärke IT Staffan Nordlund
0584-47 32 77
IT-chef Sydnärkes IT-förvaltning Rikard Olsson
0585-487 14
Ansvarig för Tjänster & support Berit Hagström
0585-48983
IT-chef Sydnärkes IT-förvaltning Rikard Olsson

Förvaltningsledare/Servicekoordinator Annelie Damin

Förvaltningsledare Infrastruktur Kristian Carlsson

IT-chef Sydnärkes IT-förvaltning Rikard Olsson

Tjänsteansvarig Sydnärkes IT-förvaltning Azra Prepic
0585-481 19

Sammanfattning

Besöksadress

Bangatan 7 FJUGESTA
None

Postadress

Bangatan 7
Fjugesta, 71631

Liknande jobb


Produktägare

Produktägare

31 oktober 2024