OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se
Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en kurator som vill ingå i vårt team tillsammans med ytterligare tre kuratorer. I rollen som kurator genomför du psykosocialt stöd och behandlingsarbete inom socialtjänstens öppenvård riktat mot barn- och familj samt vuxna. Ditt arbete syftar till att stärka individers och familjers möjlighet till ett självständigt liv.
Du kommer huvudsakligen att arbeta med biståndsbedömda insatser, vilka kan bestå av exempelvis:
• stödjande och vägledande arbete med föräldrar i deras föräldraskap
• motiverande, stöttande och bearbetande samtal enskilt eller i grupp
• praktiskt stöd för individer/familjer i möten och i samverkan med interna och externa aktörer
• förebyggande arbete riktade mot barn och familj.
Viss kvällstjänstgöring ingår i uppdraget, främst i form av fältarbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• slutförd socionomexamen eller annan högskole-/universitetsutbildning som
arbetsgivaren bedömer lämplig för uppdraget
• B-körkort och kan/får köra bil
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Det är meriterande om du tidigare arbetat med behandlingsarbete inom kommunal verksamhet.
I din roll krävs att du har en god samarbetsförmåga likväl som du förmår att arbeta självständigt och strukturerat. Arbetet kräver också flexibilitet och en förmåga att hantera oförutsedda situationer. Som person är du lugn, stabil och förtroendeingivande med en förmåga att skapa och behålla goda relationer. Noggrannhet i handläggning och gott bemötande med utgångspunkt i att stärka individens egen förmåga är också viktiga egenskaper. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Vi kräver ett utdrag ur belastningsregistret innan anställning.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Urval och intervjuer kommer att ske vid ansökningstidens slut.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.