OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 000 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Socialtjänst innefattar 4 verksamheter; särskilt boende/kommunal hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg, ordinärt boende/personlig assistans samt funktionshinder.
Individ- och familjeomsorgen (IFO) möter kommuninvånare som är i behov av stöd på olika sätt. Det kan handla om stöd för föräldrar, barn och unga, ett tillfälligt ekonomiskt stöd, stödinsatser för att komma ur ett missbruk eller att leva med en psykisk sjukdom. Ärendena som hanteras har förebyggande syften samt utredning- och behandlingsarbete.
ARBETSUPPGIFTER
Nuvarande enhetschef går vidare mot nya utmaningar. Vi söker en ledare och chef med erfarenhet av att leda i förändring, till vår enhet för barn och unga 0-20 år. Enheten för barn och unga består av tre 1:e socialsekreterare, tre mottagare och 11 socialsekreterare.
Vi erbjuder dig erfarna, engagerade samt kompetenta medarbetare i en drivande kontext och en ansvarstagande, framåtsträvande och hjälpsam ledningsgrupp.
Din roll kommer att vara en viktig del i den fortsatta utvecklingen av den sociala barnavården. Stenungsund bedriver en väl fungerande socialtjänst som präglas av fortsatt utveckling av verksamheten för att möta framtida utmaningar. Stenungsunds kommun har ett väl utbyggt system att ta hand om nya chefer och ger dessa kontinuerlig fortbildning i de områden som berör chefskapet.
I tjänsten ingår ansvar för verksamhet, arbetsmiljö och ekonomi. Det operativa ledarskapet är delegerat till arbetsledare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig enligt HSLF-FS 2017:79.
• Erfarenhet av att leda inom individ och familjeomsorgens område.
• Som ledare ska du vara tydlig, transparent, lyhörd, målmedveten, strategisk och tålmodig.
• Du ska vara duktig att skapa en väl avvägd balans mellan instruktion och stöd i ditt sätt att leda.
• Juridisk kunnig inom myndighetsutövning.
• Du behöver vara duktig på såväl intern som extern samverkan.
• Förmåga att kunna leda genom andra.
• God förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift.
• Arbetet kräver förmåga att arbeta självständigt, men samtidigt förmåga att ingå i en kontext med gemensamma mål.
B-Körkort krävs.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Varmt välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef