Är du vår nya nämndsekreterare?

Är du vår nya nämndsekreterare?

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Mölndals stad är i en expansiv fas med stark tillväxt och cirka 70 000 invånare. Tekniska förvaltningen är arbetsplatsen för dig som vill vara med och påverka utvecklingen av staden. Tillsammans ansvarar vi för kommunens väghållning, parkförvaltning, VA-försörjning, avfallshantering och återvinning samt mobilitet och trafiksäkerhet. Samtliga områden står inför spännande utmaningar genom de investeringar som sker i Mölndal.

Det pågår just nu en omorganisation inom samhällsbyggnadsområdet, där vi går mot en så kallad skedesindelad förvaltningsorganisation. Syftet är att åstadkomma en bättre samordnad strategisk styrning och drift. En ny teknik- och serviceförvaltning, som är en sammanslagning av nuvarande tekniska förvaltningen och serviceförvaltningen, kommer att inrättas under 2024

ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare hos oss har du en central roll i att utveckla arbetet kring beredning av politiska ärenden och övergripande förvaltningsrutiner. Du kommer att arbeta med att ge professionellt stöd åt nämnd, förvaltningsledning och handläggare i ärenden som ska behandlas i utskott och nämnd.

Du ansvarar för att det finns effektiva rutiner och processer för ett rättssäkert nämndsarbete, samt säkerställer dess kontinuerliga utveckling. Du kommer att vara spindeln i nätet och ha många kontaktytor som exempelvis nämndens ledamöter, förvaltningens ledningsgrupp, tjänstemän och specialister på förvaltningen.

Som nämndssekreterare kommer du även få andra uppdrag inom avdelningens ansvarsområden; i uppdraget ingår bland annat att vara ersättare för registrator vid dennes frånvaro. Andra exempel är att delta i utredningar och ansvara för remissvarsarbete, ansvara för framtagande av styrdokument som verksamhetsplaner och uppföljningar, vara förvaltningens specialist och samordnare inom dataskydd och arbeta med informationssäkerhet samt vara specialist och stöd i målstyrningsverktyget för förvaltningen. Tillsammans med registrator planerar du för och utför utbildningsinsatser i vårt ärendehanteringssystem.

Du deltar vid utskott och nämndssammanträden. Tillsammans med förvaltningschef planerar och leder du förvaltningens ärendeprocess. Därutöver ingår du i olika nätverk i staden, bland annat ett för våra nämndsekreterare.

Nämndsammanträden sker en gång per månad och då kvällstid.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, till exempel inom offentlig förvaltning, statskunskap, samhällskunskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

Du har stor erfarenhet av att arbeta i digitala verktyg/system. Förutom Officepaketet är det meriterande om du har erfarenhet av arbete i dokument- och ärendehanteringssystem samt arbete med processkartläggning och digitalisering.

För att lyckas i arbetet behöver du ha god inblick i den kommunala beslutsprocessen. Erfarenhet av liknande arbete inom en politiskt styrd organisation är meriterande. Kännedom och kunskaper om klarspråk i tjänsteskrivelser är även det meriterande, liksom erfarenhet och kunskaper i arbete enligt dataskyddsförordning (GDPR).

Rollen kräver att du är ansvarstagande, strukturerad och noggrann. Du är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område.

Du har en hög administrativ förmåga och kan skapa struktur och ordning som underlättar för chefer och andra tjänstemän. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift och du har ett professionellt förhållningssätt och en stark känsla för service.

Välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
På grund av semestertider har vi begränsad tillgänglighet på kontaktpersoner.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Göran Werner

Christian Jönsson

Per-Olof Claesson
031-315 10 00
Marie Omerain Blomqvist
031 - 315 14 74
Magdalena Dahl

Kristian Karlson

Kay Jägrud

Kent Andersson

Fredrik Stengafvel

Kristian Karlsson

Sammanfattning

Besöksadress

Göteborgsvägen 11-17 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

13 december 2024