OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!
Om arbetsplatsen
Som stödassistent kommer du att arbeta brukarnära och ska tillsammans med dina kollegor verkställa insatsen daglig verksamhet enligt LSS och SoL, du behöver därför vara väl förtrogen med lagstiftning.
I våra verksamheter arbetar du med motivationsarbete utifrån metoder så som lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik och alternativ kompletterande kommunikation (AKK).
Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt så att varje individ skall få en begriplig, hanterbar och meningsfull dag. Arbetet kräver att man har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för sina arbetsuppgifter likaså att kunna arbeta i grupp. Vårt mål är att ständigt utveckla verksamheten.
Verksamhetsområde funktionsstöd står inför en organisationsförändring med målet att skapa ett tätare samarbete mellan boende och daglig verksamhet. En del av arbetstiden kan komma att förläggas på kväll och helg.
Det lediga tjänsterna är två vikariat året ut och en särskild visstidsanställning till och med 2025-06-31 (med eventuell möjlighet till förlängning).
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som har en positiv människosyn och god värdegrund. Du ska ha förmåga att skapa goda relationer och att leva dig in i en annan persons situation, önskemål och behov för att kunna arbeta utifrån brukarperspektiv och sätta individens behov i centrum. Att ha ett fint bemötande mot kollegor och brukare är en självklarhet för dig.
Daglig verksamhets deltagare har olika funktionsvariationer så vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet av lågaffektivt bemötande och funktionsvariationer. Huvuduppdraget är att göra vardagen begriplig, hanterbar och meningsfull för våra brukare och se till att de får en meningsfull sysselsättning. I uppdraget ingår det att ge deltagarna stöd i utformande av mål utifrån genomförandeplanen som ett led i att skapa en meningsfull sysselsättning och öka deltagarnas självständighet. Du behöver känna dig trygg i social dokumentation och ha erfarenhet av arbetet kring genomförandeplaner.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg och stabil i din yrkesroll. I rollen är det viktigt att du tar ansvar för dina uppgifter, planerar, organiserar och kan prioritera ditt arbete. Förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift krävs, då dokumentation ingår i arbetet.
För att arbeta som stödassistent krävs gymnasial utbildning inom barn och fritid (inriktning pedagogiskt och socialt arbete) eller omvårdnadsprogrammet, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Meriterande för tjänsten är kunskap i tydliggörande pedagogik, alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och vana att dokumentera i dokumentationsprogrammet Treserva. Då utmanande beteende förekommer i verksamheten är det önskvärt om du har kunskap om lågaffektivt bemötande och arbetslivserfarenhet inom funktionsvariationer. Vi tar stor hänsyn till personliga egenskaper och söker dig som är strukturerad och ansvarsfull. Du ser möjligheter och har förmåga att välja strategier utifrån olika situationer. Du har ett prestigelöst förhållningsätt, god samarbetsförmåga och en vilja att kontinuerligt utvecklas i din yrkesroll.
B-körkort är ett krav.
Låter detta spännande? Är du den vi söker till vårt team? Då är du varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Intervjuer kommer bokas in löpande under rekryteringsprocessen.
Vid ett eventuellt erbjudande om anställning ska du kunna uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
I samband med rekrytering utförs språktest.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.