AR Specialist

AR Specialist

Arbetsbeskrivning

AR Specialist

Bemanningsstyrkan är ett etablerat bemanningsföretag med mångårig erfarenhet och ett gediget kontaktnät i Stor-Stockholm som löser våra kunders personalbehov. Vi ingår i koncernen Veddestagruppen tillsammans med Veddesta Distribution, Veddesta Transport och Multi Logistik.

Bemanningsstyrkan är främst fokuserad på personaluthyrning, hyrköp och rekrytering inom lager, logistik, administration och ekonomi.

Det som driver oss är att få rätt människa och kompetens att matchas med rätt företagsklimat och arbetsuppgift. För att lyckas med våra åtaganden är vi mycket lyhörda för våra kunders behov. Vi vet att personal är deras främsta tillgång.

Som konsult är du mycket viktig för oss och har du ambitionen att alltid göra ditt bästa så är du en av oss.

Vi söker nu för vår uppdragsgivare Samsung Electronic Nordic AB:s räkning en AR Specialist för omgående tillsättning, uppdraget sträcker sig till och med augusti 2021 möjlighet till förlängning.
Placeringen är på Samsungs nordiska huvudkontor i Kista Science City.

Om tjänsten

PURPOSE OF THE JOB

Ensure a healthy status of the accounts receivables and minimize credit losses in close cooperation with our Shared Service Center.

POSITION IN ORGANISATION

Senior Finance Manager

AR Manager

AR Specialist



KEY ACCOUNTABILITIES

- Credit release of sales orders
- BAD + AR ratio overview
- BAD – AR ratio overview
- Monitoring overdue AR 3-31 days ratio
- Monitoring of number of aged special items in AR
- Monitoring process of incoming payments and reconciliation of bank accounts
- Specialist support to SSC (daily issues + escalation cases)
- Internal support to Samsung organization (indoor sales/logistic/service dept./KAM)
- Back office specialist support to certain customers in need of special attention



JOB SCOPE

Mainly within the assigned responsibility country wise:

- AR control
- Credit release credit blocked orders within the framework of SENA policies
- Monitoring SSC in processing incoming payments (bank reconciliation).
- Monitoring SSC in collection of AR
- Monitoring SSC in AR reconciliation with customers
- Assisting In-House with monthly closing (month end closing report, bad debt)
- Weekly calls with SSC for monitoring overdue +AR and –AR
- Solving escalation cases from SSC
- Various invoicing of various non-trade items (interest, facility rent etc.)
- Assisting SSC with AR clearing for special customers
- Improve processes of AR control
- Reporting; internal and external, ad hoc and periodical

LIAISONS

- AP & AR Manager Nordic
- AR Team Leader
- Credit Analyst
- Claims Specialist
- Order Administration
- Logistic Department
- Sales Managers and sales representatives
- Accounting and treasury
- Senior Finance Manager
- CFO

DIMENSIONS

The AR specialist role has significant impact on the possibility to collect accounts receivables and achieve profitable sales for all businesses.

The job role has a direct contribution to the success of our SSC to collect accounts receivables, achieving maximal payment and minimizes direct losses. It requires high level of communication skills to customer and internal stakeholders.

Krav och färdigheter

QUALIFICATIONS REQUIRED

- University degree or minimum 3 years equivalent work experience
- Fluent in English and one Nordic language, preferably two Nordic languages

EXPERIENCE

- Experience of Collections
- Recent knowledge of the fundamentals of accounting
- Preferably SAP experience, or similar system experience
- High level of Excel skills
- Experienced in using MS office

Vad kan vi erbjuda?

Bemanningsstyrkan kan erbjuda dig runt trettio kollegor som är placerade hos uppdragsgivaren, din konsultchef är på plats minst två gånger per vecka för att hjälpa dig med frågor och funderingar. Nu under pandemi-tider så arbetar man hemifrån efter upplärningsperioden.
Vi erbjuder marknadsmässig månadslön, friskvårdsbidrag och allt som ingår i vårt kollektivavtal. Utöver det så har vi regelbundet gemensamma sammankomster där alla från Bemanningsstyrkan träffas.

Känner du att ovanstående stämmer in på dig och att du vill bli en del av Bemanningsstyrkans team så tveka inte att skicka in din ansökan.

Platsen ska tillsättas omgående och intervjuer sker fortlöpande.

Varmt välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev, möjligt startdatum och ett löneanspråk.

/ Therese Barvell Rappel

Konsultchef Bemanningsstyrkan

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bemanningsstyrkan i Rosersberg AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2021
  • Ansök senast: 28 februari 2021

Liknande jobb


Redovisningsekonom med internationell inriktning

Redovisningsekonom med internationell inriktning

26 november 2024

26 november 2024