Arbeta som bibliotekarie och informationsspecialist

Arbeta som bibliotekarie och informationsspecialist

Arbetsbeskrivning

Biblioteket, RK Kontaktcenter, Förvaltningsavdelningen
Vill du vara med och stärka vårt arbete med informationsförsörjning? Har du intresse för digitalisering och drivs du av att ge stöd till kärnverksamheten i egenskap av informationsspecialist? Då kan det här jobbet vara det du har väntat på!

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker en bibliotekarie som lockas av att arbeta med informationssökning. Som bibliotekarie hos oss kommer du att ingå i ett team av bibliotekarier som har som uppdrag att stödja kärnverksamheten med tjänster inom informationsförsörjning och nyhetsbevakning. En av dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att genomföra informationssökning och referensservice på uppdrag av och i samarbete med samtliga departement.  Biblioteksverksamheten utvecklas och du bidrar till att stärka digitala arbetssätt och medverkar till att verksamheten tillvaratar digitaliseringens möjligheter.

Du kommer också att ge stöd och presentationer till Regeringskansliets medarbetare i frågor som rör informationsförsörjning och tillsammans med övriga i teamet bemannar du bibliotekets informationstjänst. I rollen ingår också att utföra mediebevakning, köpa in informationsresurser via ramavtal och offentliga upphandlingar samt bevaka och underhålla bibliotekssystem som ger tillgång till exempelvis e-tidskrifter och databaser. samt.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har en akademisk examen i biblioteks- och informationsvetenskap och även kompetens inom området data- och systemvetenskap. Du har erfarenhet av arbete med digitala informationsresurser och har god vana av att söka, värdera och sammanställa information med verksamhetens behov som utgångspunkter för arbetet. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom vetenskapligt biblioteksområde samt av upphandling och effektiv avtalsförvaltning. Du uttrycker dig väl i svenska och engelska, både i tal och skrift. Ytterligare språkfärdigheter är meriterande.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är flexibel och har en helhetssyn. Du tar initiativ och driver dina processer självständigt. Du kommer att ha många kontaktytor i arbetet varför det är viktigt att du har god samarbetsförmåga, är serviceinriktad och har gott omdöme.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

Startdatum efter överenskommelse.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.


Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Susanne Astell på tfn 08-405 82 37. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Eva Mörnås tfn 08-405 32 70. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Peter Backeus för ST och Erik Wilhelmsson för SEKO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 maj 2022. 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2022
  • Ansök senast: 22 maj 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Amanuenser vid LTH:s bibliotek

Amanuenser vid LTH:s bibliotek

25 november 2024

Studentmedarbetare 8 st

Studentmedarbetare 8 st

21 november 2024

Amanuenser vid Ekonomihögskolans bibliotek

Amanuenser vid Ekonomihögskolans bibliotek

21 november 2024

Studentmedarbetare till Stockholms stadsbibliotek

Studentmedarbetare till Stockholms stadsbibliotek

20 november 2024