OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Operativa mötesverksamheten, Sekretariatet för EU-möten i Sverige, SES23
Är du en ledare med kompetens inom medielogistik? Söker du en chefsroll där du får bidra med dina kompetenser kring stödet till journalister i samband med deras bevakning av internationella möten? Då kan det här vara en tjänst för dig.
Vi erbjuder ett unikt, spännande och utåtriktat arbete som kräver förmåga att kunna urskilja väsentligheter i komplexa och utmanande situationer, där du i samarbete med både interna och externa aktörer får åstadkomma resultat som gör skillnad för det svenska ordförandeskapet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Mellan den 1 januari och den 30 juni 2023 är Sverige ordförande i Europeiska unionens råd, även kallat ministerrådet. Under det svenska ordförandeskapet kommer ett stort antal högnivåmöten och internationella tjänstemannamöten genomföras i Sverige med därtill hörande medieintresse.
Sekretariatet för EU-möten i Sverige samordnar mötesverksamheten. Det praktiska och logistiska arbetet ska säkerställa väl genomförda möten som genomsyras av bland annat kostnadseffektivitet, klimatsmarta lösningar och innovativa upplägg för delegater men även medierepresentanter.
Vi söker nu en ledare till den nyinrättade befattningen som gruppchef för medielogistik. Gruppen hanterar det praktiska och logistiska arbetet som krävs i stödet till medias representanter. I rollen som gruppchef är du ansvarig för att ta fram och implementera rutiner och strukturer för arbetet i gruppen för medielogistik.
Du ansvarar för kravställning och beställning gentemot leverantörer och för att tillhandahålla faciliteter och bemanning för presskonferenser, presscenter samt eventuell filmning och webbsändning från möten. Du säkerställer även löpande samarbete med Regeringskansliets kommunikationsenhet samt med de olika departementens pressekreterare.
I befattningen ingår personal- och budgetansvar vilket bland annat innebär att säkerställa att leveransen håller sig inom budgetramarna, samt att en god arbetsmiljö upprätthålls.
Arbetet sker i nära samarbete med alla funktioner på sekretariatet. Du behöver hålla fokus på leverans av dina egna ansvarsområden, men även ha kontinuerligt samarbeta med övriga sekretariat, andra delar av Regeringskansliet, samt med externa aktörer.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning, eller annan utbildning tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer lämplig, samt erfarenhet som chef, projektledare, teamledare eller liknande. Det är ett krav att du har erfarenhet av arbete med utländska journalister och även att ha arbetat med webbaserade medialösningar.
Har du erfarenhet av arbete med tidigare svenska ordförandeskap för Europeiska unionens råd så är det meriterande. Så även om du har erfarenhet av arbete inom media och erfarenhet av arbete på Regeringskansliet eller annan statlig verksamhet.
Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Har du dessutom kunskap om upphandling är det meriterande.
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som gruppchef behöver du ha goda ledaregenskaper, d v s att du kan motivera, delegera och skapa engagemang och delaktighet samt är mål- och resultatorienterad.
Som person är du drivande och har en personlig mognad, du tycker om att ha koll på rutiner och regelverk, samt att du trivs när det är ett högt arbetstempo. Du kommer ha många kontaktytor varför det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga och lätt för att skapa, upprätthålla och utveckla relationer. Självklart har du ett gott omdöme och en hög integritet.
Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 31 december 2023. Tillträde snarast.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att
genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet, kontakta operativ chef Elin Svensson på 08-405 48 85. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Eva Mörnås på 08-405 32 70. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco, Melanie Hedlund Bjersten för ST och Erik Wilhelmsson för SEKO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 januari 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar förmyndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor,kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35