OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektionen för departementssäkerhet, RK Säkerhet, Förvaltningsavdelningen
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig del av det systematiska säkerhetsarbetet i Regeringskansliet? Har du erfarenhet av säkerhetsarbete i en större organisation och är van vid att göra löpande säkerhetsbedömningar? Som medarbetare hos oss får du ett uppdrag där du bidrar till Sveriges säkerhet genom att ge stöd till departementen och samordna säkerhetsfrågor inom hela myndigheten.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som säkerhetssamordnare stödjer du Regeringskansliets säkerhetschef med säkerhetsfrågor för departementen och förvaltningsenheterna. Arbetet innebär strategiskt såväl som operativt säkerhetsarbete tillsammans med handläggare inom säkerhetsenheten. Fokus ligger på att stödja departementens chefer och medarbetare i säkerhetsfrågor, inom både verksamhetsskydd och säkerhetsskydd.
Du kommer att ansvara för säkerhetsfrågor inom olika delar av Regeringskansliet och samarbeta med övriga säkerhetsamordnare för att bidra till helheten. Ni kommer att samordna och utveckla säkerhetsarbetet i hela Regeringskansliet. Du är generalist inom säkerhet och säkerhetsskydd och samverkar på olika nivåer och inom olika delar inom säkerhetsområdet.
Arbetsuppgifterna omfattar att vara ett tillgängligt och kompetent stöd till chefer och medarbetare i säkerhetsfrågor, driva strategiska säkerhetsfrågor efter säkerhetsbedömningar och vara en ambassadör för enheten på departementen. Du ska löpande göra säkerhetsbedömningar, förebygga och klarlägga säkerhetsrelaterade händelser samt ge råd, information och utbildning i säkerhetsfrågor, såväl individuellt som i grupp. En stor del av arbetsuppgifterna innebär att identifiera, samordna och bidra till lösningar av säkerhetsrelaterade frågor inom och mellan departementen, att arbeta med normering och uppföljning inom säkerhetsområdet och till viss del även att handlägga vissa säkerhetsrelaterade uppgifter.
Vi samverkar och stöttar varandra i arbetet med att samordna och förstärka säkerheten och säkerhetsskyddet i hela Regeringskansliet.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig med högskoleutbildning i ett för verksamheten relevant område eller annan utbildning inom säkerhetsområdet i kombination med arbetslivserfarenhet som är relevant för befattningen. Har du dessutom säkerhetsrelaterade utbildningar från MSB, FHS, eller andra relevanta säkerhetsskyddsutbildningar är det meriterande.
Du har några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och erfarenhet av arbete inom säkerhetskänslig verksamhet på strategisk och operativ nivå inom en större organisation.
Du behöver även ha kunskap om de författningar som styr säkerhets- och säkerhetsskyddsarbetet i samhället.
Har du erfarenhet av att genomföra säkerhetsprövningsintervjuer, genomföra utbildningar och presentationer samt erfarenhet av att ha arbetat inom offentlig förvaltning är det meriterande.
Du behöver också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Har du kännedom om statstjänstemannarollen är det meriterande.
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är självgående och strukturerad. Det är viktigt att du är relationsskapande och bra på att samarbeta samt har en god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift. Arbetet ställer också krav på att du är uthållig, säkerhetsmedveten, har gott omdöme och gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du har en god förmåga att anpassa dig till läge och omständigheter.
Övrigt
Anställningarna (1 tjänst eller fler) är tills vidare och inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Visst arbete på kvällar, helger samt beredskap kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Annemari Klaric som är sektionschef på 08-405 57 50. Du är också välkommen att kontakta Rekryteringsspecialist Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Peter Backéus för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 augusti 2024.
Vi kommer att påbörja urvalsprocessen vecka 34.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35