Arbeta som verksjurist

Arbeta som verksjurist

Arbetsbeskrivning

Rättssekretariatet, Förvaltningsavdelningen
Vill du använda din juridiska kompetens till att ge kvalificerat stöd i frågor om bland annat förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess? Har du utpräglad servicekänsla, god kommunikationsförmåga och gillar att samarbeta med andra? Vi erbjuder dig omväxlande arbetsuppgifter i en händelserik miljö.


Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen som verksjurist arbetar du med att ge juridiskt stöd inom flertalet av de sakområden som hanteras inom Förvaltningsavdelningen. Det innebär att ge löpande juridisk rådgivning i frågor om bland annat offentlighet och sekretess, förvaltningsrätt och behörighets- och ansvarsfrågor. I din roll ingår även att vara stöd till chefsjuristen. 

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har juristexamen och notariemeritering. Du har minst fem års erfarenhet av juridiskt arbete som av arbetsgivaren bedöms som relevant för befattningen. Är du hovrätts- eller kammarrättsassessor eller har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet är det meriterande. Har du även kunskaper om offentlighet och sekretess är det också meriterande.

Dina egenskaper
För rollen krävs att du har en hög servicekänsla och en god kommunikations- och pedagogisk förmåga. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är självgående. Eftersom det är ett högt tempo krävs att du kan agera snabbt och är noggrann. Du har också förmågan att anpassa dig till ändrade förutsättningar och kan prioritera rätt under tidspress. Du kommer också att behöva din analytiska förmåga.


Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.


Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Louise Hallquisth 08-405 20 86. Fackliga kontaktpersoner är Jan Wahlström för ST och Johan Strokirk för Saco som nås på 08-405 10 00 och Lars Vestberg för Seko som nås på 08-786 62 98.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 september 2022.

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 september 2022
  • Ansök senast: 19 september 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Jurist, vikariat

Jurist, vikariat

20 december 2024

Upphandlare

Upphandlare

19 december 2024

Jurist

Jurist

18 december 2024