Arbetsanpassare/Arbetshandledare ref.nr 134/23

Arbetsanpassare/Arbetshandledare ref.nr 134/23

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt.



Jobb och utvecklingscenter (JUC) är en daglig verksamhet/sysselsättning inom socialförvaltningen med syfte att skapa en meningsfull sysselsättning och stärka arbetslivsanknytningen för vuxna personer med beslut enligt både LSS och SOL. Våra verksamheter präglas av mångfald och att alla arbetstagare får en individuell planering. Målet är nöjda och framgångsrika individer som att alla ska få möjlighet att göra sin egen karriärstege, öka sin självständighet och om möjligt gå vidare till den reguljära arbetsmarknaden.



Arbetsuppgifter

I tjänsten kombineras de olika uppdragen som arbetsanpassare och arbetshandledare där fördelningen påverkas bland annat av andelen brukarärenden. Som arbetsanpassare är du den första kontakten som brukaren har med den dagliga verksamheten/sysselsättningen. Du ansvarar för kartläggning som utgör grunden för att hitta individuella placeringar och lösningar för personer som beviljas insatsen daglig verksamhet enl LSS eller daglig sysselsättning enl SoL.



Målet med ditt arbete är att hitta en meningsfull sysselsättning för brukaren samtidigt som du arbetar för att denne ska utvecklas efter sin förmåga. I dina arbetsuppgifter ingår att motivera, stödja och handleda brukaren. Som arbetsanpassare ska du även matcha intressen och förmågor mot arbetsmarknaden samt ta kontakt med möjliga praktikplatser.



Du introducerar, följer upp och är delaktig på praktikplatsen med brukaren den tiden praktiken pågår. I uppdraget krävs ett nära samarbete med arbetshandledarna vid JUC och handledarna vid olika företag eller kommunala verksamheter som tar emot placeringen. Du måste vara tillgänglig och kunna vägleda handledaren på arbetsplatsen så att denna känner sig trygg i sitt uppdrag. Du har god kontakt med andra samhällsaktörer som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och andra eventuella aktörer.

Din uppgift som arbetshandledare är att tillsammans med enhetschef och verksamhetsledare anpassa verksamheten och dess aktiviteter utifrån brukarens förmåga och önskemål. Som arbetshandledare är dina viktigaste uppgifter att stödja och stärka dem du möter vid den dagliga verksamheten. Vid JUC finns idag verksamhet inom bland annat Tvätteri, Kontor & media, Återvinning, Montering, Café, skapa, Snickeri samt persontransporter. Vi har även externa arbetsgrupper förlagda ute på företag samt inom kommunens verksamheter. Arbetsuppgifterna är mycket varierande och ställer stora krav på att du som person är flexibel och utvecklingsinriktad samt klarar att arbeta självständigt. I dina arbetsuppgifter förekommer moment som är fysiskt krävande och därmed kräver god fysisk kapacitet. I arbetsuppgifterna ingår även dokumentation/genomförandeplaner.



Kompetenser

Du som söker har erfarenhet av funktionshinder och psykiatri med utbildningar inom pedagogik, beteendevetenskap, arbetsterapeut, socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Motiverande Samtal och Supported Employment är meriterande.



För uppdraget ska du ha mycket god social kompetens och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du som söker anställningen måste vara duktig på att arbeta självständigt och ta ansvaret för att leda processen framåt i samverkan mellan olika myndigheter och verksamheter. Du behöver även vara en flexibel person som klarar av att ha flera pågående processer samtidigt.



För att du ska trivas hos oss tänker vi oss att du är positiv, engagerad, kreativ, kommunikativ och lösningsinriktad. Du är beredd på att ofta möta situationsbundna utmaningar. Du har en hög och medveten professionalitet och känner stolthet över ditt yrke. Vi ser att du med dina kunskaper och erfarenheter har förmåga att initiera framtida utveckling inom den dagliga verksamheten. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.



Övrigt

Tillsvidareanställning på heltid 100% med tillträdesdag enligt överenskommelse.

6 månaders provanställning tillämpas

Ansökningar tas emot t.o.m. 2023-12-11



Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.

Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).



Kontaktpersoner

Rekryterande chef

Anette Strömbäck Tel. 0923-65457



Fackliga företrädare

Vision, kommunens växel tel. 0923-65 000

Kommunal, kommunens växel 0923-65 000



Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kalix Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 november 2023
  • Ansök senast: 11 december 2023

Liknande jobb


11 december 2024

Handläggare myndighet LSS/SoL

Handläggare myndighet LSS/SoL

28 november 2024