Arbetsförmedlare

Arbetsbeskrivning

Vi söker en medarbetare som ska arbeta som arbetsförmedlare med inriktning mot etableringsuppdraget på Arbetsförmedlingen i Säffle. Läs mer om vår organisation och vårt myndighetsuppdrag på www.arbetsformedlingen.se/

Rollen som arbetsförmedlare Som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar. I arbetet tar du initiativ till möten med arbetsgivare, skapar goda arbetsgivarrelationer och är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. Du möter också arbetssökande som behöver extra stöd för att få ett arbete. Vid dessa möten identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service så att de ska kunna hitta ett arbete så snabbt som möjligt. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka, tillämpa och informera om regelverket på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra it-system. I arbetet som arbetsförmedlare med inriktning nyanländas etablering, ska du tydliggöra de krav som ställs på den nyanlände under den första tiden i Sverige. Tillsammans tydliggör ni målet om en snabb övergång till arbete, planerar och följer kontinuerligt upp vilka aktiviteter den nyanlände bedöms behöva för att öka möjligheten till arbete. Du tar beslut om etableringsplan samt fastställer nivån för etableringsersättning. I rollen erbjuder du råd och stöd vid studie- och yrkesval, matchning, coachning, jobbsökaraktiviteter och arbetsgivarkontakter. Du koordinerar samarbetet med bland annat Migrationsverket, Försäkringskassan, kommunen och tolkar. Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund och är en god ambassadör. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.

Grundläggande kvalifikationskrav


• Gymnasieexamen 
• Minst två års arbetslivserfarenhet
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse

Kompetenskrav för rollen


• Du är kundorienterad och uppträder professionellt.
• Du är målinriktad och har en förmåga att arbeta resultatorienterat
• Du är kommunikativ och lyhörd
• Du är analytisk och har god förmåga att planera samt prioritera rätt saker i ditt arbete
• Du är lugn och stabil i pressade situationer
• Du har ett intresse för arbetsmarknadsfrågor och håller dig uppdaterad om vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden
• har en interkulturell förståelse
• B-körkort

Meriterande för rollen


• Erfarenhet av kvalificerad uppsökande tjänsteförsäljning gentemot företag eller offentlig sektor
• God kännedom av arbetsmarknaden och kontakter med näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv
• Erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller parter
• Erfarenhet av arbete med människor från olika kulturer
• Erfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller kris
• Kunskap i någon eller några av språken: engelska, arabiska, somaliska, samt tigrinja
• studier vid univeritet/högskola.

Övrigt Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper eftersom du kommer möta arbetssökande som befinner sig i en förändringssituation och ha kontakter med arbetsgivare. Anställningen är på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbets­förmåga. Vi söker medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Säffle. Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 20:e augusti 2015. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV, personligt brev samt betyg/intyg som styrker ditt cv i din ansökan. I processen kan testverktyg förekomma.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell avtalsenlig lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 18 augusti 2015

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Arbetsförmedlare till Göteborg

Arbetsförmedlare till Göteborg

18 december 2024

Arbetsförmedlare till Luleå

Arbetsförmedlare till Luleå

16 december 2024

Bemanningsansvarig Veteranpoolen

Bemanningsansvarig Veteranpoolen

13 december 2024