Arbetsförmedlare

Arbetsbeskrivning

Vågar du bära ett av Sveriges viktigaste uppdrag?

Egentligen är det rätt enkelt. Det är en förlust varje dag en människa vill och kan arbeta utan att ha ett jobb att gå till.

Arbetsförmedlingens huvuduppgift handlar om att effektivt sammanföra arbetssökande med arbetsgivare. Genom att arbeta hos oss är du en viktig del av den svenska arbetsmarknadens matchningsmotor.

Arbetsförmedlingen Nässjö söker ett antal arbetsförmedlare.

Arbetsförmedlingen Nässjö har verksamhet förlagd i Nässjö, Aneby, Eksjö, Sävsjö, Tranås, Ydre samt Vetlanda och leds av en arbetsförmedlingschef och fyra sektionschefer. Totalt arbetar ca 100 medarbetare inom området.

Arbetet innebär

Som arbetsförmedlare möter du både arbetsgivare och arbetssökande. Du arbetar självständigt men samarbetar även lätt med andra, både i och utanför organisationen. Du tycker om att jobba med individer i förändring, är kundorienterad och trivs med att arbeta i en kundintensiv miljö. När du möter dina kunder kartlägger och identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service utifrån Arbetsförmedlingens tjänsteutbud och matchar till arbete. Det är viktigt att du aktivt etablerar och utvecklar kontakter med arbetsgivare och marknadsför Arbetsförmedlingens tjänster.

Du kommer dagligen att behöva dokumentera ditt arbete och arbeta med administration i våra system, vilket innebär att du bör ha förmåga att skapa struktur och göra prioriteringar i ditt arbete för att trivas i rollen. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet.

De direktiv du arbetar utifrån kan ibland snabbt förändras. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar.

Kompetenskrav



• Krav ställs på högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare

• Goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle

• Minst 2 års arbetslivserfarenhet

• Förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat

• Förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter

• God samarbetsförmåga

• Goda användarkunskaper i Word, Internet och E-post. Grundläggande kunskaper i Excel och Power Point.

• Mycket goda kunskaper i att på svenska kommunicera i tal, skrift samt hög läsförståelse.

• B-körkort.


Meriterande



• Tillsvidareanställning som arbetsförmedlare inom myndigheten

• Genomförd basutbildning för arbetsförmedlare

• Ett brett nätverk på den lokala arbetsmarknaden



• Erfarenhet av arbete med människor med olika behov samt
fördjupad kunskap om personer med olika funktionsnedsättningar

• Erfarenhet av samverkan med andra parter/myndigheter, att hålla
samman processen kring arbetslivsriktad rehabilitering

• Erfarenhet av marknadsföring/försäljning av idéer och/eller tjänster

• Förhandlingsvana

• Förmåga att själv prioritera och strukturera ditt dagliga arbete

• Andra språkkunskaper än svenska samt erfarenhet av olika kulturer

Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Läs mer om Arbetsförmedlingen och våra uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se

Övrigt

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansökan och Anställning

Tillsvidareanställning på heltid, men arbetstiden kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Placeringsort fastställs senare. Tjänstgöring på flera orter kan förekomma. Vi tillämpar sex månader provanställning om du inte redan innehar en tillsvidareanställning inom myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast den 8 augusti 2014. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker tjänsten. När du skickar din ansökan kommer du att få besvara några elektroniska frågor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • .
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 18 juli 2014

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Arbetsförmedlare till Norrköping

Arbetsförmedlare till Norrköping

25 november 2024

Arbetsförmedlare till Motala

Arbetsförmedlare till Motala

25 november 2024

Arbetsförmedlare till Linköping

Arbetsförmedlare till Linköping

25 november 2024

Arbetsmarknadssekreterare

Arbetsmarknadssekreterare

25 november 2024