Arbetsförmedlare

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Vi hjälper tusentals arbetssökande varje år att hitta ett arbete och lika många arbetsgivare att få den kompetens de behöver. Vi har inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare och lärande myndighet. Nu söker vi dig, som tillsammans med våra 12 500 kreativa och professionella medarbetare, vill vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad.

Du får jobba i en miljö där ledningen tydligt pekar ut riktningen och med medarbetare som vill och vara med och diskutera och påverka. Vi strävar efter en öppen myndighetskultur med chefer som får medarbetarna, som har den största samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken, att trivas och må bra.

Arbetsförmedlingens mål är att vara navet på arbetsmarknaden. Vi är inte där än, men det är det vi strävar mot. Är du rätt person att hjälpa oss att nå dit?


Arbetsförmedlingen Katrineholm/Vingåker ingår i Marknadsområde Södra Mälardalen Östergötland. Kontoret i Vingåker är ett Distansservicekontor. Arbetsförmedlingskontoret i Katrineholm har ca 50 medarbetare, en Af-chef och en sektionschef. Kontoret präglas av ett gott arbetsklimat och hög trivsel ibland medarbetarna.

Vi söker nu ett antal arbetsförmedlare som kan arbeta inom olika inriktningar varav några inom etableringsuppdraget.

Arbetet innebär

Som arbetsförmedlare möter du både arbetsgivare och arbetssökande. Du arbetar gärna självständigt, men samarbetar också lätt med andra både i och utanför organisationen. Du tycker om att jobba med individer i förändring, är kundorienterad och trivs med att arbeta i en kundintensiv miljö. När du möter dina kunder kartlägger och identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service utifrån Arbetsförmedlingens tjänsteutbud. Det är viktigt att du aktivt etablerar och utvecklar kontakter med arbetsgivare och marknadsför Arbetsförmedlingens tjänster.

Du dokumenterar dagligen och sköter administrationen i våra system, vilket innebär att det är bra om du har förmågan att skapa struktur och göra prioriteringar i ditt arbete för att trivas i rollen. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. De direktiv du arbetar utifrån kan ibland snabbt förändras. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar.

Kvalifikationskrav


• Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårat uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
• Goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle genom minst 2 års arbetslivserfarenhet
• Goda användarkunskaper i Word, Internet och E-post. Grundläggande kunskaper i Excel och PowerPoint
• Mycket goda kunskaper i att på svenska kommunicera i tal, skrift samt hög läsförståelse
• B-körkort

Kompetenskrav


• Förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat
• Förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter
• God samarbetsförmåga
• God kommunikativ förmåga
• God förmåga att analysera, planera och prioritera
• En interkulturell förståelse
• Kundorienterad
• Stabilitet och lugn i pressade situationer

Meriterande


• Erfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller i kris.
• Erfarenhet av arbete med människor ifrån olika kulturer
• Erfarenhet av kundorienterat arbete
• Genomgången basutbildning för arbetsförmedlare
• Genomgången etableringsutbildning för arbetsförmedlare

Övrigt

Anställningarna är tillsvidare på heltid men kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Tillträde enligt överenskommelse. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Sex månaders provanställning tillämpas.

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer Af-2015/152110 senast den 12 april 2015. Vi tar emot ansökan elektroniskt via vår externa webbplats (arbetsformedlingen.se/ledigajobb). Bifoga ditt CV där du beskriver din arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 mars 2015

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Arbetsförmedlare med SIUS-inriktning Uppsala

Arbetsförmedlare med SIUS-inriktning Uppsala

22 november 2024

Arbetsförmedlare med SIUS-inriktning Gävle

Arbetsförmedlare med SIUS-inriktning Gävle

22 november 2024

Arbetsförmedlare till Örebro och Lindesberg

Arbetsförmedlare till Örebro och Lindesberg

22 november 2024

Arbetsförmedlare till Kristianstad och Ystad

Arbetsförmedlare till Kristianstad och Ystad

21 november 2024