OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 13 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?
Är du nyfiken på hur vi bidrar till den svenska arbetsmarknaden? Nu behöver vi bli ännu fler!
Arbetsförmedlingens viktigaste uppdrag är att sammanföra arbetssökande med arbetsgivare. Vi söker nu medarbetare som vill stödja arbetsförmedlingen i detta uppdrag.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se
Af Sollefteå har ca 30 medarbetare och leds av en Arbetsförmedlingschef och 1 sektionschef.
Till kontoret i Sollefteå söker vi ett antal nya arbetsförmedlare, med varierad bakgrund.
Inom Etableringsuppdraget arbetar man med kundgruppen nyanlända. För att arbeta med den här gruppen så är det viktigt att man är flexibel, lösningsfokuserad och en god administratör. Arbetet består av kundmöten, att kartlägga samt identifiera kunders behov och utifrån dessa och arbetsmarknadens möjligheter lägga en planering som siktar mot målet arbete. Det är även viktigt att aktivt etablera/utveckla kontakter med arbetsgivare, för att kunna marknadsföra Af:s tjänster. Samarbete med externa intressenter som Migrationsverket, Försäkringskassan, kommuner etc. ingår i arbetet. Du koordinerar/samordnar externa aktörers agerande samt den administration som krävs. Mycket sker i redan givna strukturer.
Vi behöver även förstärka vårt arbete mot kundgruppen ny-och långtidsarbetslösa. Arbetet innebär kontinuerlig dokumentation/administration i våra systemstöd samt att skapa struktur/göra prioriteringar. Att tolka, tillämpa regelverket, informera om och rättssäkert följa upp arbetet ingår i de dagliga rutinerna. Arbetet är självständigt, men det är viktigt att kunna samarbeta nära både internt och externt. Vi lägger stor vikt vid vårt arbete med arbetsgivarrelationer, som är en stor del i vårt utåtriktade arbete. God kommunikativ förmåga, lösningsfokus och förmåga att se möjligheter är egenskaper som är önskvärda.
Du arbetar efter direktiv som förändras, med krav på anpassning till nya omständigheter.
Du har:
• högskoleutbildning lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enl tidigare system) alternativt innehar du eller har haft anställning som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har genomgått Arbetsförmedlingens basutbildning för arbetsförmedlare samt har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
• minst 2 års arbetslivserfarenhet
• god kommunikativ förmåga
• god förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat
• god samarbetsförmåga
• god administrativ förmåga
• förmågan att koordinera och samordna
• B-körkort
Meriterande
• arbetslivserfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller kris
• dokumenterat god erfarenhet av administrativt arbete
• god interkulturell förståelse
• erfarenhet från utbildning/arbete med människor från olika kulturer. Gärna erfarenhet från liknande verksamheter
• lösningsorienterad och relationsbyggande
Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.
Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning, tillträde enligt ök.
Ansökan Välkommen med din ansökan märkt Dnr Af 2015/303425 senast den 3 juli 2015. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Till din ansökan, bifoga CV, personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet och vad du vill åstadkomma samt inskannade dokument som styrker krav på utbildning, arbetserfarenhet och B-körkort som är gällande för denna rekrytering. Vid din ansökan får du besvara ett antal urvalsfrågor. I processen kan screeningtest förekomma.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740