OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen i Krokom söker nu medarbetare som vill stödja arbetsförmedlingen i detta uppdrag. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se
Arbetet som arbetsförmedlare består av möten och samtal med två kundgrupper, arbetsgivare och arbetssökande, samt att identifiera deras behov och utifrån dessa och arbetsmarknadens möjligheter erbjuda lämplig service enligt Arbetsförmedlingens (Af:s) tjänsteutbud.
Aktivt etablera och utveckla kontakter med arbetsgivare, och marknadsföra Af:s tjänster. Arbetet innebär kontinuerlig dokumentation/administration i våra systemstöd samt skapa struktur och göra prioriteringar. Tolka, tillämpa regelverket, informera om och rättssäkert följa upp arbetslöshetsförsäkringen. Arbetet är självständigt, men med nära samarbeten både internt och externt. Du arbetar efter direktiv som förändras, med krav på anpassning till nya omständigheter.
I arbetet som arbetsförmedlare med inriktning Arbetslivsinriktad Rehabilitering
Arbetslivsinriktad rehabilitering är ett angeläget uppdrag inom Arbetsförmedlingen och avser i första hand inskrivna arbetssökande med nedsatt arbetsförmåga på grund av funktionsnedsättning och/eller en historik av ohälsa samt personer med ersättning från sjukförsäkringen som är i behov av arbetslivsinriktad rehabilitering.
Rehabilitering i vår verksamhet innebär att ta tillvara och utveckla den arbetssökandes resurser och kompetens. Syftet är att underlätta för den arbetssökande att finna, få, behålla eller återgå till en anställning. Arbetslivsinriktad rehabilitering ska inriktas på att finna lösningar och matcha utifrån de specifika förutsättningar för arbete som råder, vilket i många fall innebär ackvirering av enskilda platser
Du kommer dagligen att dokumentera ditt arbete och administrera i våra system, vilket innebär att du bör ha förmåga att skapa struktur och göra prioriteringar i ditt arbete. Tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet.
Kompetenskrav:
Krav ställs på högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
Goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle Minst 2 års arbetslivserfarenhet
Förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat Förmåga att se möjligheter i ditt arbete
God samarbetsförmåga Goda användarkunskaper i Word, Internet och E-post.
Grundläggande kunskaper i Excel och Power Point.
Mycket goda kunskaper att på svenska kommunicera i tal och skrift, samt ha hög läsförståelse.
B-körkort.
Meriterande är:
Genomförd basutbildning för arbetsförmedlare
Genom utbildning och/ eller erfarenhet tillgodogjort sig kunskaper inom någon/ några av följande ämnesområden: rehabiliteringsvetenskap, utredningsmetodik, samtalsmetodik.
Erfarenhet av arbete med människor med olika behov samt fördjupad kunskap om personer med olika funktionshinder som medför en nedsatt arbetsförmåga.
Erfarenhet av arbete/ samverkan inom/ med andra myndigheter
Erfarenhet av marknadsföring/försäljning av idéer och/eller tjänster
Ett brett nätverk på den lokala arbetsmarknaden
Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt.
Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett ålder, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning eller sexuell läggning. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.
Ansökan och Anställning
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. 6 månaders provanställning tillämpas. Placeringsort Krokom.
Välkommen med din ansökan senast 2016-05-31 märkt med diarienummer Af 2016/00062804. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker tjänsten. När du skickar din ansökan kommer du att få besvara några elektroniska frågor. I processen kan screeningtest komma att användas. Om du kallas till intervju sker det elektroniskt – ange därför giltig e-postadress.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740