OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Enheten Jämtland Härjedalen består av ca 85 medarbetare.
Vi har kontor i Östersund, Strömsund, Sveg och Hammarstrand och arbetar med arbetssökande och arbetsgivare över hela länet.
Beskrivning av tjänsten
I din roll som Arbetsförmedlare med uppdrag inom SIUS-programmet och i rollen som statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och förmåga att strukturera och prioritera. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra IT-system.
Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Som person trivs du med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar. Du tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra. Du har ett gott bemötande och är van att arbeta lågaffektivt.
Att arbeta som SIUS innebär bland annat att arbeta med metodiken; "Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd". Det är en metod som syftar till att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete. SIUS är ett stöd både för arbetsgivaren och för den arbetssökande. Uppdraget som SIUS innebär bland annat att du ska etablera och utveckla företagskontakter och marknadsföra Arbetsförmedlingens arbete för personer med funktionsnedsättning. Arbetet är självständigt med tydliga krav på volym och mål.
Grundläggande krav för tjänsten - Universitets-/högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse
- B-körkort
Övriga meriter för tjänsten - Utbildning i eller erfarenhet av att jobba med Supported Employment
- Erfarenhet av arbetsgivarkontakter och ackvirering av platser
- Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning
- Kunskap om aktuell SIUS-metodik
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
• Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
• Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
• Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte redan arbetar på myndigheten.
Placeringsort är Östersund.
För denna tjänst erbjuder vi möjlighet till visst arbete på distans utifrån verksamhetens behov.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2/11-22. Första urvalssteget i processen sker efter sista ansökningsdag. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök”. Bifoga ditt CV samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. Du behöver även bifoga intyg som styrker kraven om utbildning och arbetslivserfarenhet. Körkort ska visas upp vid en eventuell intervju. Intyg från utländska universitet/ högskolor ska vara validerade av UHR.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.