OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vågar du bära ett av Sveriges viktigaste uppdrag? Arbetsförmedlingen Östersund söker en arbetsförmedlare med placering i Hammarstrand, som vill bidra till att förverkliga Arbetsförmedlingens vision "Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa." Arbetsförmedlingens mål är bland annat att arbetslösheten ska minska, att matchningen och kontakterna med arbetsgivarna ska öka. Detta tillsammans med strukturförändringar i vårt kundarbete ger stora möjligheter till utveckling och utmaningar i arbetet. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på www.arbetsformedlingen.se. Som arbetsförmedlare kommer du att möta både arbetsgivare o arbetssökande. Du arbetar gärna självständigt, men samarbetar också lätt med andra både i och utanför organisationen. En viktig del i arbetet är att aktivt etablera, utveckla kontakter med arbetsgivare, att lyssna in deras behov och sedan hjälpa till i matchningsarbetet, att hitta rätt person till rätt arbetsgivare. Du tycker om att jobba med individer i förändring, är kundorienterad o trivs med att arbeta i en kundintensiv miljö. När du möter dina kunder, både individuellt och i olika gruppkonstellationer, kartlägger o identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp o service utifrån Arbetsförmedlingens tjänsteutbud och matchar till arbete. En viktig del i detta arbete är att stötta våra kunder till att använda våra digitala tjänster. Du dokumenterar dagligen ditt arbete och arbetar med administration i våra system, vilket innebär att du behöver ha förmågan att skapa struktur och göra prioriteringar i ditt arbete för att trivas i rollen. Att tolka o tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. De direktiv du arbetar utifrån kan ibland snabbt förändras, varför det är viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar. Arbetsförmedlingen Östersund har arbetsförmedlingsansvaret för kommunerna Östersund, Ragunda och Bräcke. Vi är idag drygt 100 medarbetare och på kontoret i Hammarstrand arbetar idag sex medarbetare.
Kompetenskrav
• Lägst fullföljd gymnasieutbildning. Alternativt är du/ har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet
• Intresse för arbetsmarknadsfrågor dvs. håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken, i omvärlden och lokalt inom dessa områden
• Förmåga att arbeta mål- och resultatinriktat, att själv prioritera och strukturera ditt dagliga arbete
• Mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
• Analytiskt, god förmåga att hantera komplex information samt planera och prioritera rätt saker i ditt arbete
• Dokumenterat god erfarenhet av administrativt arbete, god datorvana
• God samarbetsförmåga
• B-körkort
Meriterande
• Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p (enl tidigare system)
• Erfarenhet av utåtriktat arbete mot arbetsgivare, god kännedom om den lokala arbetsmarknaden o kontakter med näringslivet ur ett lokalt perspektiv
• Erfarenhet av uppsökande tjänsteförsäljning mot arbetsgivare och ackvirering av lediga platser
• Erfarenhet och intresse av att arbeta med prioriterade grupper, som ungdomar, nyanlända, långtidsinskrivna o funktionshindrade.
• Erfarenhet av samverkan med andra parter/myndigheter
• Du är kundorienterad och inriktad på samarbete, dvs kundfokus och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer
• Du är lugn och stabil i pressade situationer
• Språkkunskaper i tigrinja och/eller arabiska
• Erfarenhet av att arbeta med människor från andra kulturer och/eller med människor i förändring och/eller kris
Övrigt: Då du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tillsvidareanställning på heltid (6 månaders provanställning), tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast inkommen 23/5, märkt diarienr Af-2016/00059786. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem,du får svara på några frågor i samband med din ansökan. Bifoga CV, personligt brev samt inskannade dokument som styrker krav på utbildning, arbetserfarenhet och B-körkort som är gällande för denna rekrytering.
Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740